alkoholnormen

Festfixaren som tycker alkoholfritt ska vara standard

Min ambition är att alkoholfritt ska vara standard på konferenser och events. Det säger mötesstrategen och festfixaren Jörgen Dyssvold, som tycker att det ofta bjuds på alkohol av ren slentrian.

En som aktivt jobbar mot den rådande alkoholnormen är Jörgen Dyssvold som driver mötesbyrån Herr Omar. Han är mötesstrateg/-designer och projektledare med nära 20 års erfarenhet av att planera och genomföra möten, konferenser och evenemang, många av dem inom näringslivet. Han märker hur vanligt det är att företag slentrianmässigt vill bjuda på öl och vin på sina avslutningsmingel efter en konferens. Men då sätter han ner foten och ifrågasätter.

– Min inställning är att ett mingel mellan klockan 16 och 17 är arbetstid. Många ska sedan åka direkt och hämta barn på dagis. Så jag brukar föreslå att man serverar något alkoholfritt, och då inte nödvändigtvis alkoholfritt vin utan något helt annat, som exempelvis milkshakes eller goda alkoholfria fruktdrinkar, säger han.

Jörgen Dyssvold berättar att han brukar ta upp frågan med kunden och fråga dem vad de tror att de kommunicerar genom att servera alkohol.

– Många står svarslösa, de har inte funderat på det. En del insisterar på alkohol, framför allt om man har utländska kunder, medan andra reagerar positivt. Det blir annars lätt slentrian, man gör som man alltid gjort. Jag ser det som mitt uppdrag att öppna kundens ögon och erbjuda fräscha, bra alternativ till alkohol.

Han upplever att alkoholnormen är stark i näringslivet – och att de som levererar mat och dryck till event sällan har en aning om hur de ska möta önskemål på spännande drycker som inte innehåller alkohol.

– Jag pratar gärna om hållbar alkoholkonsumtion och vill att mina kunder ska reflektera över sin egen konsumtion. Min ambition är att alkoholfritt ska vara standard på konferenser och events och att den som önskar alkohol får göra ett aktivt val och köpa det själv, säger Jörgen Dyssvold.

Accent har frågat tio arbetsgivare om alkohol på jobbet. Läs mer i Accent nr 9–10 som kommer ut den 16 december.

Mer från Accent