Nykterhet

Erik Wagner: ”Tricket är att göra hemläxan”

Ska man vara framgångsrik i att påverka allmänheten och beslutsfattare gäller det att tänka efter före, menar Erik Wagner. Förberedelser och en tydlig bild av vad man vill uppnå gör hela arbetet enklare och här gäller det att inte fuska.

– Tricket är att göra hemläxan, säger Erik Wagner. Tänk alltid igenom före, du borde troligen till och med ha en skriven plan, vad är det du vill göra och varför?

Han menar att allt påverkansarbete ska börja med två saker: Skapa en tydlig problemformulering (vad det är du vill uppnå eller förändra) och gör klart vilka som är målgruppen.

– Säg att ni kommer fram till att ni vill få unga människor i er stadsdel att dricka mindre. Då kan ju målgrupperna till exempel vara unga och deras föräldrar. Min poäng är att ju mer konkret man är i sin målsättning desto enklare blir det också att lista ut vem eller vilka man borde påverka för att det ska bli så.

Här gäller det att vara realist. Om de aktiva medlemmarna i din förening skulle råka ha en hög medelålder är det kanske inte ungdomarna ni ska försöka nå i första hand.

– Det gäller att tänka på vilka ni når enklast. Ni har säkert goda möjligheter att påverka de som bestämmer i kommunen.

Så vad är nästa steg? Erik Wagner menar att det bästa är om man kan hitta en lösning på problemen man ser som ligger i både målgruppens och allmänhetens intresse.

– Vi är ganska ofta kravmaskiner. Istället kan vi gå till den vi vill påverka och säga att ”vi har ett gemensamt problem, vi kanske kan testa att göra så här istället”. Om vi faktiskt kan hjälpa folk så går allt så mycket lättare.

Ett annat tips är att bygga relationer långsiktigt – både med makthavare och med andra som vill samma saker som vi.

– Det bästa är om de vi vill påverka ser oss som en resurs. Hos oss kan de få hjälp med kunskap, statistik och underlag av olika slag. Ett annat bra tips är att samverka med andra. Hitta allianser och bygg nätverk med andra organisationer som tycker som vi. Centralt har IOGT-NTO jobbat så ett tag nu och det har ju varit väldigt framgångsrikt.

IOGT-NTOs samarbete med Vårdförbundet och Polisförbundet är exempel på detta från senare år. Detta och liknande samarbeten har bland annat fört med sig att fler ger sig ut i debatten med budskap som liknar de som kommer från IOGT-NTO.

– Ju fler som säger samma sak desto större sanning är det. Dessutom är det peppande internt att höra att andra säger och tycker samma sak som vi. Den här typen av samarbeten kan man förstås också göra på lokal nivå.

– Nyhetsvärdet är större om till exempel facket sätter ned foten om alkohol än om IOGT-NTO gör det. Folk förväntar sig ju det av oss. Tänk om vi kunde få med oss lärarfacken eller Rädda Barnen när vi pratar om barn till missbrukare.

Erik Wagner arbetar på den ideella sektorns tankesmedja Sektor3 och driver egen PR-konsultverksamhet vid sidan av. Han har varit medlem länge i IOGT-NTO-rörelsen och satt i IOGT-NTOs förbundsstyrelse fram till kongressen i Göteborg i somras.

Pierre Andersson

Mer från Accent