Efter Twitterdiskussionerna – Carlsberg svarar på kritiken om #almedalsdrinken
Så här tweetade Carlsberg Sverige i går.

Efter Twitterdiskussionerna – Carlsberg svarar på kritiken om #almedalsdrinken

Efter gårdagens diskussioner på Twitter backar nu alkoholföretaget Carlsberg – och medger att de gjorde fel när de använde hashtaggen #almedalsdrinken för att marknadsföra sin alkoholfria drink.
Av: Maria Zaitzewsky Rundgren

I går hashtaggade öljätten Carlsberg Almedalsdrinken med meddelandet ”Snart avslöjar vi #Almedalsdrinken 2015!” – och väckte ilskna reaktioner hos IOGT-NTO, som menade att Carlsberg åker snålskjuts på den framgångsrika drinken, vars namn dessutom är varumärkesskyddat.

Men enligt Carlsberg var uppsåtet med tweeten gott.

– Vi har under flera år lyft fram alkoholfri öl i Almedalen och som vi förstått det så tycker IOGT-NTO att det är positivt. Vi har uppfattat att de vill att vi ska prata om alkoholfritt och att vi gärna får göra det under #almedalsdrinken. Men nu är det tydligt att IOGT-NTO inte vill att vi ska använda oss av den hashtaggen, och då gör vi så klart inte det. I fortsättningen kommer vi att skriva om alkoholfritt under #alkoholfribar, säger Henric Byström, pressansvarig på Carlsberg.

Han anser att diskussionen om tweeten är en storm i ett vattenglas och borde vara underordnad det faktum att Carlsberg tycker det är viktigt att ha en bra diskussion om alkoholfritt.

– Vi vill utveckla det alkoholfria segmentet och tycker det är viktigt att prata om ansvarsfull konsumtion av öl, i synnerhet i Almedalen, säger Henric Byström.

 

Linda Engström, kommunikationschef på IOGT-NTO, vänder sig inte emot att Carlsberg hakar på #almedalsdrinken med en tweet.

– Men de får inte hashtagga Almedalsdrinken för att göra reklam för sin egen öl och kalla den ”nya Almedalsdrinken”! Vi har ju helt olika målbilder och det är väldigt illa att Carlsberg snyltar på ideella organisationers framgångar. Det hade varit en sak om en närliggande organisation med samma syn på alkohol som IOGT-NTO hade skickat tweeten. Men Carlsberg är våra motståndare och skaffar sig goodwill på vår bekostnad. Det är inte okej, säger Linda Engström.

Hon understryker att det från Carlsbergs sida är varumärkesintrång att kalla sin öldrink Almedalsdrinken.

– Almedalsdrinken är varumärkesregistrerat av IOGT-NTO, men rättigheterna till användandet tillhör Folkrörelser mot droger och några andra organisationer som varit med och skapat drinken. Privatpersoner kan göra sina egna varianter på Almedalsdrinken och märka den som Almedalsdrink. Det gäller dock inte Carlsberg eller andra alkoholföretag. Då blir det varumärkesintrång.

Fotnot: Twitterdiskussionen kring #almedalsdrinken blev även en nyhet i Dagens media, Hallands Nyheter, GT, Resumé, Butikstrender och på sidan makthavare.se

Dela artikeln:
0