Carlsberg satsar mer på alkoholfritt

Bryggerijätten Carlsberg hakar på den alkoholfria trenden och satsar 5 miljoner kronor i ny utrustning för att effektivisera anläggningen i Falkenberg.
Av: Drugnews/Sven Liljesson

Den nya tekniken ska rationalisera bryggning av alkoholfria drycker och vara på plats efter årsskiftet. I somras lanserade Carlsberg en alkoholfri maltdryck i två smaker och företaget tror på fler satsningar på området.

– Det finns en rådande hälsotrend i samhället som både påverkar våra matvanor, vårt dryckesbeteende och hur vi tränar. Det finns mänga tillfällen där ett alkoholfritt alternativ passar bra, säger Mark Jensen, vd Carlsberg Sverige, till Svenska Dagbladet.

Försäljning av alkoholfria drycker har ökat kraftigt senare år. Ifjol sålde Systembolaget 26 procent mer alkoholfritt och första halvåret i år ökade segmentet 40 procent. Det är främst alkoholfria viner som ökar, men även öl.

Fler unga väljer nykterhet. Och arbetsmarknaden ställer mer krav om att vara konkurrenskraftig och pigg, då blir levnadsvanor, motion och förhållande till alkoholen blir allt viktigare faktorer, uppger en framtidsstrateg för SvD.

Dela artikeln:
0