NBV

Blå triangel blir röda tråden i NBV:s nya logotyp

Efter 42 år med samma logotyp – den blå triangeln – byter nu NBV grafisk profil. Den blå triangeln blir kvar, men i en modernare och tuffare tappning.

– Vi har valt att behålla triangeln eftersom igenkänningen är hög, men den är uppdaterad, känns mer samtida och kommunicerar vilka vi är på ett tydligare sätt än den gamla. I allt vårt grafiska material kommer blå trianglar i olika nyanser att vara närvarande på olika sätt, säger NBVs förbundssekreterare Peter Axelsson och berättar att tanken med den nya logon är att den ska vara flexibel och gå att anpassa till olika sammanhang och målgrupper.

Den nya grafiska profilen har fått mycket positiva reaktioner från personalen och på Facebook. Snyggt, fräscht och rätt i tiden är några av omdömena.

image

Den gamla blå triangeln var egentligen ett provisorium som blev kvar. Men nu var det alltså äntligen dags för ett byte. Arbetet med den nya grafiska profilen påbörjades för ett och ett halvt år sedan. Förra hösten fick Förbundsstyrelsen säga sitt och smärre ändringar gjordes. I våras fick personalen för första gången lära känna den nya logotypen.

– Nu påbörjas arbetet med att skifta från den gamla logotypen till den nya. Jag räknar med att processen kommer att pågå under hela hösten, säger Peter Axelsson.

NBVs nya logotyp och grafiska profil har kostat 140 000 kronor att ta fram. Bakom formen ligger Anton Hull och Maria Loohufvud på Pasadena Studio.

Mer från Accent