Ari hjälper dig att hålla nyårslöftet
Ari Lipponen trivs i kvarteren runt Odenplan. Här bor han med sin man Tommie och två hundar, och här jobbar han heltid som gruppträningsinstruktör på SATS. Foto: Anna Fredriksson

Ari hjälper dig att hålla nyårslöftet

Med hjälp av prisbelönta grupptränings-instruktören och nykteristen Ari Lipponens tips får du nyårslöftet att hålla hela året.
Av: Anna Fredriksson

Nytt år betyder nya goda föresatser. Ofta handlar våra nyårslöften om att leva hälsosammare, äta bättre och träna mer. I januari brukar det vara fullt på gym och i träningslokaler. För den som vill få till en verklig förändring finns det några saker att tänka på för att de goda föresatserna ska hålla i sig och bli vanor.

– De flesta går ut lite för hårt. Det är bättre att ta det väldigt enkelt i början och öka intensitet och längd på träningen efter hand, säger Ari Lipponen.

 

Ari Lipponen är gruppträningsinstruktör på heltid i Stockholm och utstrålar glädje och energi både i och utanför träningslokalen. Rörelseglädjen smittar och hans pass har många stammisar. 2017 blev Ari Lipponen framröstad som årets träningsinstruktör av både deltagarna och juryn.

– Det var förstås helt fantastiskt roligt! Men så har jag också hållit på som instruktör i över 20 år, säger Ari Lipponen, som aldrig smakat en droppe alkohol.

 

För alla som inte har samma rutin gäller alltså en mjuk start. Om det är springa som du har bestämt dig för så börja med en kort sträcka, kanske två kilometer. När du känner att du orkar, öka till två och en halv.

– Med små steg i taget märker de flesta ganska snabbt att de blir piggare och orkar mera. När det sedan kommer motiga dagar tänk på varför du gör det här, vad som är ditt mål – välmående och hälsa, säger Ari Lipponen.

Han tycker att alla som kommer igång och börjar träna ska klappa sig själva på axeln och känna sig duktiga.

– Det är lätt för mig att ge råd, jag har träning som livsstil, skrattar han.

 

Det skulle aldrig falla Ari Lipponen in att ta rulltrappan om det finns trappor att tillgå.

– Jag har heller aldrig i hela mitt liv åkt buss fyra kvarter, om jag inte måste för att jag har en tid att passa.

Sådan vardagsmotion är bra, men för att märka skillnad och få bättre kondition måste vi också offra någonting. Två gånger i veckan behöver vi få upp pulsen och bli trötta.

– Vi måste svettas, annars ger inte träningen resultat.

 

När vi börjar med något som vi inte gjort tidigare tar det också tid att få det till en naturlig del av vår vardag.

– Det tar minst åtta veckor att sätta en ny vana så lite uthållighet behövs.

Om du hittar den träningsform som just du tycker är rolig, då ökar också chansen att träningen verkligen blir av.

Och så är det bättre att vi känner oss duktiga än dåliga.

– Allt är bättre än inget alls. Fem minuters rörlighetsträning på kontoret eller hemma med axelrotationer och skulderbladsrörelser det hinner alla, säger Ari Lipponen.

 

Aris tips:

• Gå ut enkelt. Öka successivt både längd och intensitet i träningen.

• Försök hitta en träningsform som du tycker är rolig.

• Ha som mål att bli svettig och trött i alla fall två gånger i veckan.

• Ge inte upp när det tar emot. Du investerar i välmående och hälsa.

Dela artikeln:
0