Alkoholfritt

Alla vill haka på alkoholfri trend

Alkoholfritt säljer som aldrig förr – även i Storbritannien. För första gången någonsin kommer alkoholfri öl att delta i Londons stora ölfestival i augusti.

Britterna håller sig borta från alkohol som aldrig förr. En undersökning visar att 57 procent av britterna druckit alkohol den senaste veckan. Det är den lägsta siffran sedan 2005 då Office for National Statistics startade sina mätningar. Då var andelen 64 procent. Störst är minskningen i åldersgruppen 25–44. Det skriver Business times.

Alkoholfria produkter säljer däremot som smör i solsken och dryckesproducenterna är inte sena att haka på den nya trenden.

– Jag insåg att jag sov bättre, mådde bättre och hade betydligt mer energi, säger Stuart Elkington, 47 år, som slutade dricka för sju år sedan då han och hans partner ville bilda familj, till Business times.

Det enda han saknade var ett gott glas öl. Det var anledningen till att han startade företaget Dry Drinker, ett internetföretag som säljer öl, vin och andra alkoholfria drycker. Idag säljer företaget 100 olika produkter.

Företaget har fått skjuts av företeelser som ”Dry january”, en kampanj där britterna uppmanas att avhålla sig från att dricka alkohol under januari.

Enligt Alcohol concern, organisationen som tagit initiativ till kampanjen, deltog fem miljoner britter i årets kampanj.

Under 2017 steg försäljningen av alkoholfria drycker med 28 procent. Och alla vill haka på trenden. Nu satsar bryggerierna stenhårt på att få fram ännu bättre kvalitet på de alkoholfria produkterna för att ta marknadsandelar.

Sue Daniels, sommelier hos Marks and Spencer, säger till Business Times att de inte längre ser alkoholfritt som en nisch.

– Nu ser vi det som en marknad där vi vill expandera, säger hon.

Och för första gången i historien kommer Londons stora ölfestival, som i augusti förvandlar ett helt utställningsområde till världens största pub, att erbjuda alkoholfri öl.

Mer från Accent