Nykterhet

Alkoholreklam stör

Den stora stören, som symboliserar IOGT-NTO:s kampanj "alkoholstör", har kommit till Almedalen.

Stören har kommit till Almedalen. Efter att ha fastnat på posten nådde den stora fisken äntligen fram till sitt mål – Almedalen.

Karl-Axel Nordell, riksdagsledamot för Kristdemokraterna och Carl B Hamilton, riksdagsledamot för Folkpartiet poserar gärna med stören.

Karl-Axel Nordell har dock aldrig sett någon stör i verkligheten och kan inte bedöma om den långa pappersstören överensstämmer med originalet.

– En lake har jag däremot sett, men det räknas kanske inte? Vitsen med stören är väl att den symboliserar att alkoholindustrin stör, säger han till Accent.

Vad tycker du om kampanjen?

– Jag gillar bilder, min far var skulptör så det kommer kanske därifrån, och jag är väldigt förtjust i metaforer. Därför tycker jag det här är kul. Klart är att alkoholindustrin stör med sin reklam. Alkoholindustrin lägger ner en förskräcklig massa pengar på reklamen och det gör de ju inte för skojs skull utan för att få oss att dricka mer, säger han.

Vid lunchtid på måndagen har IOGT-NTO inte fått så många kommentarer om stören.

– Den blev lite försenad på vägen hit. Den kom faktiskt nyss hit så det är inte så många som hunnit se den än, säger Johnny Foglander, pressekreterare på IOGT-NTO.

Mer från Accent