Alkoholreklam lockar unga

Av: Pierre Andersson

Tamsin Rose jobbar med folkhälsofrågor inom EU och var en av talarna under IOGT-NTO:s seminarie om alkoholreklam i parlamentet i Bryssel. Hon visade upp flera exempel på alkoholdrycker som är gjorda för att attrahera ungdomar.

Alkoholreklam riktar sig till unga och får dem att dricka mer. Det var budskapet som IOGT-NTO och EU-parlamentarikern Cecilia Wikström (FP) förde fram vid ett välbesökt seminarium om alkoholreklam i parlamentet i Bryssel.

Alkoholreklam som visar bilder på lättklädda kvinnor och män, flaskor i roliga färger och former och ungdomsfestivaler som sponsras av ölföretag var några av de marknadsföringsstrategier som visades upp under seminariet.

Marknadsföringskampanjer som tydligt riktar sig till unga människor trots att de flesta länder inom EU har en gemensam riktlinje att alkoholreklam inte får ha ungdomar som målgrupp.

Rosa shots
Tamsin Rose som tidigare var generalsekreterare för European Public Health Alliance och i dag jobbar med folkhälsofrågor inom EU var en av talarna under seminariet:

– Alkoholprodukterna riktar sig till unga människor på alla nivåer. Loggan, förpackningen, färgen, recepten och reklamen är gjord för att attrahera ungdomar, sade hon och visade upp exempel på tetraförpackningar med vin som dricks med tillhörande sugrör och små rosa shots i plastförpackningar som säljs i godishyllorna.

Ungdomar dricker mer
Avalon de Bruijin från EUCAM, European Centre for Alcohol Marketing, presenterade europeisk forskning som visar att ungdomar som utsätts för alkoholreklam dricker mer.

– De som utsätts för alkoholreklam börjar dricka tidigare och dricker mer, sade hon.

Något som fick mothugg från Peter Luksep som är EU-ansvarig på Vin och Sprit Group.

– I Sverige har alkoholkonsumtionen gått ner bland unga trots att alkoholreklam blev tillåtet för cirka fem år sedan, sade han.

Falsk bild av alkohol
Dan Wergelius och Anja Karinsdotter från Ungdomens nykterhetsförbund, UNF, presenterade det svenska projektet Fake Free, som går ut på att slå hål på den falska myten om alkohol.

– Vi kan ge ungdomar verktyg att se igenom den falska bilden av alkohol som marknadsförs av alkoholindustrin, sade Dan Wergelius som är en av projektledarna i Fake Free.

Ett sjuttiotal besökare var på plats under seminariet som anordnades av IOGT-NTO och Cecilia Wikström. Bland besökarna fanns fem EU-parlamentariker. Emelie Aho som är nykterhetsförbundens assistent i Bryssel var nöjd med arrangemanget.

– Det är kul att så många kom och att det blev bra diskussioner, säger hon.

Joanna Wågström

Dela artikeln:
0