Alkoholjätte spår lysande framtid för alkoholfritt
Provning av alkoholfritt. Foto: Nathalie C. Andersson

Alkoholjätte spår lysande framtid för alkoholfritt

Efterfrågan på alkoholfria eller lågalkohol-produkter ökar kraftigt. En av världens största alkoholproducenter tror att dessa produkter kommer att stå för en femtedel av företagets försäljning år 2025.
Av: Eva Ekeroth

Carlos Brito, vd för AB InBev, tror att 20 procent av företagets försäljningsvolymer kommer att utgöras av alkoholfria eller lågalkoholhaltiga produkter år 2025.

I samband med att företagets resultat presenterades berättade han om företagets nya strategi, som går ut på att nå konsumenter som vill begränsa sitt alkoholintag.

 

För att målet ska uppnås krävs att försäljningen av produkterna ökar rejält då de i dag står för endast åtta procent av försäljningen.

Carlos Britos är optimistisk.

– Redan idag står alkoholfri- eller lågalkoholhaltig öl för över 20 procent, i några till och med 30 procent, av försäljningen i fem av de länder som är våra största marknader, sade han vid presentationen.

 

Förutom att möta en ökad efterfrågan så påpekar han att satsningen på alkoholfritt ger klirr i kassan eftersom marginalen på dessa drycker större.

Dela artikeln:
0