Alkoholfritt

Alkoholfritt fortsätter att öka

Systembolagets försäljning av alkoholfritt fortsätter att öka. Under första kvartalet ökade försäljningen med 10,6 procent.

– Vår försäljning är fortsatt stabil. Kundernas intresse för alkoholfritt är fortsatt starkt, vilken den tydliga försäljningsökningen visar. På sikt kommer de procentuella ökningarna av alkoholfritt naturligtvis plana ut, i takt med att försäljningen i antal liter blir allt större, men där är vi inte ännu, säger Magdalena Gerger, VD för Systembolaget i ett pressmeddelande.

Cider och blanddrycker minskade med 6,1 procent. För resterande produkter är förändringen marginell.

Enligt en undersökning från TNS Sifo svarade 73 procent ja på frågan om systembolaget ska få ha kvar sin ensamrätt på alkoholförsäljning till konsumenter. Detta är den högsta siffran sen mätningarna inleddes 2001. Då var siffran 49 procent.

En undersökning som systembolaget har gjort själva med hjälp av ett externt undersökningsföretag för att kontrollera hur ålderskontrollen fungerar.  Företaget har låtit kunder mellan 20-24 år genomföra testköp i Systembolagets butiker. Under årets första kvartal bad personalen om legitimation vid 95 procent av alla testköp, vilket är samma siffra som för helåret 2012.

Mer från Accent