Alkoholfria uppstickare lockar med smaker för vuxna
Simon Svensson och Nils Sörlin driver tillsammans GBG Soda. Foto: Jens WIngren.

Alkoholfria uppstickare lockar med smaker för vuxna

Alkoholfri dryck för vuxna är så mycket mer än mineralvatten. Med den alkoholfria trenden kommer nu allt flera dryckesföretag som riktar sig till en vuxen målgrupp.
Av: Jens Wingren

Över Landvettersjön utanför Göteborg sprider sig en märklig lukt, den kommer från Rådanäs bryggeri. Det är mäskningsprocessen på mikrobryggeriet som skapar en lite fadd doft. Nils Sörlin har sedan länge slutat känna lukten. Här har han sitt heltidsjobb, och det är här han och affärspartnern Simon Svensson tillverkar GBG Sodas produkter.

Det började med att Simon Svensson kände att utbudet av alkoholfria drycker för vuxna var allt för litet. Hemma hade han ett stort lager av olika ölsorter, men när han skulle bjuda någon på alkoholfritt var det inte lika lätt. Efter lite experimenterande, främst med ingefärsdrycker, startade han en kickstarter som Nils Sörlin fick upp ögonen för.

 

Både Simon Svensson och Nils Sörlin har ett förflutet som ölnördar och ett intresse för smaker och bryggerihantverk. Men alkohol upplever de som allt mindre viktigt i ölnördskretsar.
– För några år sen var det de riktigt starka ölerna som dominerade. Nu har de lättare sorterna blivit allt vanligare. Inte minst för att de är lättare att sälja, säger Simon Svensson.

Intresset för ölsorter med låg alkoholhalt var också en tydlig trend under årets upplaga av Stockholm Beer & Whiskey Festival, där över 100 alkoholfria ölsorter  serverades.

– Dagligvaruhandeln har också blivit allt mer intresserad av lokalproducerade produkter, säger Nils Sörlin.

Nils Sörlin och Simon Svensson vid karen på Rådanäs bryggerier. Foto: Jens Wingren.

Men att brygga helt alkoholfritt är fortfarande rätt komplicerat, och det var så idén om att tillverka andra alkoholfria drycker föddes. GBG Sodas första två produkter är en dricka gjord på humle och en på ingefära. Men de vill helst inte kalla dem för en läsk.

– Vi föredrar att säga dryck eller soda, läsk är det många som har förutfattade meningar om, säger Nils Sörlin.

 

Ända från starten har de satsat på att skapa ”vuxna smaker” med tonvikt på naturliga smaker.

– Det ska helst inte vara för sött, och vi försöker också undvika helt självklara smaker. Det ska helst vara något som väcker intresse, säger Simon Svensson.

GBG Sodas Ginger Ale. Foto: Jens Wingren.

I dag producerar de 20 000–30 000 liter soda om året. Vid sidan om sina heltidsjobb lägger de åtskilliga timmar i veckan på dryckesproduktionen. Men att få upp produktionen och sälja mer är svårt för ett litet företag. GBG Soda finns i dag på en handfull restauranger och i vissa butiker. Under sommaren har flaskorna även funnits på Systembolaget, vilket har varit ett lyft.

– Vi vill ju vara där alkohol är verksamt, för vi vill vara det alkoholfria alternativet, säger Nils Sörlin.

 

De senaste åren har utbudet av alkoholfria öler och viner ökat stort. Unga dricker allt mindre alkohol och hälsotrenden gör att allt fler söker alkoholfria alternativ.

I en galleria vid Hornstull i Stockholm står David Gray och lastar av läsk från en varuvagn. För ett och ett halvt år startade han Soda Nations första läskaffär, och i september i år öppnade den andra butiken vid Hornstull. Här har han samlat över 200 sorters läsk från hela världen. Men mycket fokus hamnar på amerikanska sorter.

– Vår främsta målgrupp är män mellan 20 och 40 år. Det är ungefär samma slags folk som är ölnördar, säger han.

David Gray. Foto: Jens Wingren.

Lite lampor behöver fortfarande sättas upp och hyllorna har inte fått sina etikettskenor än. De fullastade hyllorna reser sig högt upp i den lilla lokalen. Här är det inte naturliga råvaror och subtila smaker som gäller. Soda Nations läsker lockar i alla färger och smaker.

– Det handlar mycket om nostalgi, säger David Gray.

 

Han berättar att den amerikanska läskmarknaden, som han har mest koll på, rör sig i en riktning mot en mer exklusiv känsla, med glasflaskor i stället för plast.

– Man blir ju inte tjock av att dricka läsk på 33-centilitersflaska. Det blir inte alls att man dricker lika mycket åt gången som när du köpt en 1,5 liters plastflaska. Sen får du ju motion av att bära hem glaset också, säger han.

Läskflaskor i rad på Soda Nation. Foto: Jens Wingren.

David Grey märker att många är intresserade av att testa nya alkoholfria smaker, det ligger helt enkelt i tiden.

Den alkoholfria trenden har även killarna på GBG Soda känt av.
– När jag är ute och säljer öl med mitt vanliga jobb så är det en standardfråga om vi har något alkoholfritt, säger Nils Sörlin.

Han tror att det är sättet att umgås som förändrats.
– Det är allt vanligare att ha ett socialt liv ute på lokal utan att man behöver bli full. Det bästa vi visste när jag växte upp på landet var ju att dricka folköl, och det gör ju inte kidsen i dag på samma sätt. Det är ingen stor grej att inte dricka i dag, säger Nils Sörlin.

 

För GBG Soda är den närmsta framtidsplanen att lansera en julmust och att ta fram något så enkelt som en cola.

– Ekfatslagrad cola, säger Simon Svensson.

 

Vill du läsa mer om alkohol och andra droger? Prenumerera kostnadsfritt på Accents nyhetsbrev och få veckans nyheter direkt i din mejlbox:

»
Dela artikeln:
0