Alkoholfri bar på Way out West
Foto: Annika Berglund

Alkoholfri bar på Way out West

För första gången kommer det att finnas en alkoholfri bar på musikfestivalen Way out West i Göteborg, i samarbete med God Dryck. UNF står i ”Bar för alla”, som den alkoholfria baren kallas. Överskottet går till bland andra IOGT-NTO.
Av: Maria Zaitzewsky Rundgren

I dag torsdag den 13 augusti drar den stora och populära musikfestivalen Way out West i gång i Göteborg för nionde året i rad. Musikfestivaler brukar innebära en hel del alkohol, men nu kommer besökarna att få ett alkoholfritt alternativ till de många öltälten.

GodDryck kommer att hålla i en alkoholfri bar utanför öltältområdet, där man kommer att servera den nya alkoholfria drycken Goda Bubblor No 1, alkoholfri öl samt alkoholfria drinkar. Tio UNF:are kommer att turas om att vara på plats i den alkoholfria baren under festivalens tre dagar.

– Det känns jättebra att Way out West föreslog en alkoholfri bar. De kontaktade GodDryck, som i sin tur kontaktade oss. Baren behövs verkligen som alternativ till alla öltält och ger också oss och GodDryck en chans att synas och erbjuda bra alkoholfria drycker, säger Leontine Olsbjörk, UNF-ansvarig för den alkoholfria baren.

 

Patrick Fredriksson, en av grundarna till arrangören Luger som ligger bakom Way Out West, säger att festivalen hela tiden strävar efter att flytta gränserna.

– Vi vill inte bara skapa upplevelser för alla våra festivalbesökare utan också vara en positiv kraft för en bättre värld. Därför känns det självklart att vi tillsammans med GodDryck sätter upp en alkoholfri bar. ”Bar för alla” kommer att vara den första alkoholfria baren någonsin på Way Out West, säger han.

Även Peter Roland, VD för GodDryck, är nöjd med initiativet:

– I vår strävan med att få världen att må bättre så finns det ingen bättre plats att sätta upp ”Bar för alla” än på Way Out West. Festivalen är unik i sitt slag och den positiva atmosfär som finns där är i världsklass. ”Bar för alla” kommer att förbättra upplevelsen för många festivalbesökare och genom att hela omsättningen i baren går till välgörenhet så kommer den härliga atmosfären på festivalen att ha en positiv påverkan utanför festivalens gränser, säger Peter Roland VD och initiativtagare till GodDryck.

 

GodDryck är ett av flera dotterbolag till Good Cause, en Stockholmsbaserad stiftelse som grundades 2005 för att starta och driva bolag som erbjuder konkurrenskraftiga produkter och tjänster, samtidigt som bolagens avkastning skänks till välgörande ändamål. Hela överskottet från den alkoholfria baren går till välgörenhetsorganisationer, bland andra IOGT-NTO, SOS Barnbyar, Läkare utan gränser och Naturskyddsföreningen.

IOGT-NTO är med i gruppen ideella organisationer som får ta emot pengar från GoodCauses fond. Och nu kommer man även att få ta del av överskottet från GodDryck.

Dela artikeln:
0