alkoholfritt

UNF hänger på läsktrenden med prenumerationslåda

Med nya satsningen Popbox vill UNF kombinera läsktrenden med trenden att prenumerera på matkassar eller boxar. Målgruppen är de som tröttnat på det vanliga utbudet av alkoholfria drycker.

Också Ungdomens nykterhetsförbund, UNF, satsar på hantverksläsk. Boxen lanserades i slutet av november och kommer att innehålla sex produkter som inte går att få tag på någon annanstans.
– Det är ett dryckespaket som man får hemskickat månadsvis. Innehållet har valts ut av vår alldeles egen läsksommelier, säger Max Johansson.

Vilken läsk det handlar om mer exakt vill han inte avslöja.
– Men det handlar inte om produkter från Coca-Cola Company utan det är exklusiva, lokala hantverksaktörer. Både svenska och internationella, säger han.

Både prenumerationsformen och hantverksläsken är något som han menar ligger helt rätt i tiden.
– Det är en marknad som vi vill ta oss in på och verka för att det ska finnas mer alkoholfritt. Hantverksläsken är en marknad det går bra för, det är ett koncept många tycker är kul och det finns ett stort utbud, säger han.

Målgruppen är av det lite äldre skiktet bland UNF:s medlemmar, de i 20–35 årsåldern.
– Det är de vi tänker har pengar att lägga på en prenumerationsbox, men också de som allra mest möts av alkoholnormen, och som inte har så många andra alternativ.

I boxen följer också ett quiz som man ska kunna lösa tillsammans medan man testar sig igenom boxen.
– Man ska kunna sätta betydg men också få veta mer om dryckens ursprung, säger Max Johansson.

Boxen har hittills tagit emot med stort intresse både internet och externt enligt Max Johansson, och han är övertygad om att alla de planerade 300 boxarna kommer att säljas. Den första uppsättningen boxar kommer att paketeras på UNF:s kansli, men om konceptet funkar bra kommer man undersöka möjligheten att anlita någon externt som kan sköta det praktiska kring lådan.

Den första omgången popboxar skickas ut till mellandagarna, lagom till nyårsfester runt om i landet.

Mer från Accent