När alkoholfritt blir en plåga
Foto: Scanpix/Nina Varumo

När alkoholfritt blir en plåga

Alkoholfritt öl och vin säljer bättre än någonsin. Alkoholfritt presenteras som fräscht och trendigt. En trend som för vissa innebär ett rent helvete.
Av: Maria Zaitzewsky Rundgren

Förra året ökade Systembolaget sin alkoholfria försäljning med 7,3 procent, vilket är betydligt mer än alkoholsortimentet. Alkoholfritt ökar rejält, vilket applåderas av många. Men alla håller inte med om att alkoholfritt öl och vin är något positivt.

Tommy Cavallin är medlem i IOGT-NTO och nykter sedan 1995. Förra veckan smakade han för första gången en alkoholfri öl – och fick genast smärtsamma minnen från förr.

– Det triggade igång min hjärna och mina smaklökar på ett obehagligt sätt. Det alkoholfria ölet smakar ju faktiskt öl och det kan vara problematiskt för en nykter alkoholist. Det är samma sak när jag hamnar i sammanhang som påminner om tiden då jag var ute mycket på krogen. Kroppen minns, säger Tommy och berättar att han har vänner som har trillat dit på en lättöl.

– Det är inte alkoholen i sig, utan gamla beteenden väcks till liv, vilket innebär en fara för missbrukare. Därför tycker jag egentligen inte att drycker som efterliknar alkohol är etiskt försvarbara. Bryggerierna tjänar pengar på folks olycka, säger han, men tillägger att alkoholfri öl och vin möjligtvis kan vara bra för den som inte har några alkoholproblem.

Men för egen del håller han sig till mjölk och läsk.

Karin Ulrika Sjöberg är av samma uppfattning. Hon är också medlem i IOGT-NTO och nykter sedan åtta år.

– Beroendepersonligheten har man ju alltid med sig, så jag undviker alkoholfritt öl och vin. Jag tycker att det smakar pyton. Dessutom gillar jag inte att den alkoholfria ölen serveras exakt som starköl. Den tappas på glas och det ska se ut som om vi nykterister festar. Men för mig är det förknippat med en viss livsstil som jag tar avstånd ifrån. Jag tycker att man ska hitta på något helt annat, i stället för att försöka efterlikna alkoholkulturen.

Att det skulle ligga rent cyniska anledningar – alltså hopp om en ökad försäljning av vanlig öl – bakom det faktum att bryggerierna har utökat sitt sortiment av alkoholfri öl, håller inte bryggerijätten Carlsberg med om.

– Nej, vi har ju sett att det har skett en ökad efterfrågan på alkoholfri öl de senaste åren, vilket troligen har att göra med en allmän hälsotrend i samhället. Alkoholfritt känns fräscht. 2013 sålde vi ungefär en och en halv miljon liter alkoholfri öl. Vår storsäljare Carlsberg Non Alcoholic har ökat sin försäljning med cirka 100 000 liter årligen sedan 2006. Vi ser ingen motsättning i att folk både efterfrågar alkoholfritt och vanlig öl. Tvärtom har vi, tack vare den stora efterfrågan, valt att utveckla kategorin och i dag erbjuder vi sex olika typer av alkoholfri öl, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

 

Lagom till årets almedalsvecka lanserade Carlsberg Sverige "Årets alkoholfria öldrink". Drinken har namnet "Carlsberg Summer Saffron" och togs fram av Madeleine Rapp, Årets Bartender 2013. Foto: Carlsberg

Lagom till årets almedalsvecka lanserade Carlsberg Sverige ”Årets alkoholfria öldrink”. Drinken har namnet ”Carlsberg Summer Saffron” och togs fram av Madeleine Rapp, Årets Bartender 2013. Foto: Carlsberg

 

Henric Byström menar att öl inte främst definieras av alkoholstyrkan, utan av smakupplevelsen.

– Vi tycker det är viktigt att kunna erbjuda såväl bra alkoholhaltiga drycker som bra alkoholfria drycker. Vi tycker att den alkoholfria ölen är så pass viktig att vi har startat en ny anläggning i Falkenberg, där vi tillverkar alkoholfri öl, säger Henric Byström.

 

 

Dela artikeln:
0