Australien

Alkoholindustrins största vinst kommer från storkonsumenter

Den australienska alkoholindustrin riktar siktet mot riskkonsumenter för att få dem att köpa mer och därmed öka vinsten, uppger The Guardian.

Det är den australienska organisationen Foundation for Alcohol Research and Education som i en rapport beskriver hur alkoholindustrin riktar in sig på riskkonsumenter för att öka sin vinst. Det uppger tidningen The Guardian.

Enligt rapporten dricker 3,8 miljoner australiensare mer än dubbelt så mycket alkohol som rekommenderas (fyra standardrinkar alkohol per dag i stället för de max två som rekommenderas enligt hälsoriktlinjerna).

Det är dessa alkoholkonsumenter som alkoholindustrin riktar sig till för att öka vinsten, enligt rapporten. De benämns som ”superkonsumenter” och står för 74,2 procent av den årliga alkoholkonsumtionen varje år, enligt rapporten, trots att den gruppen konsumenter bara utgör 20 procent av den australienska befolkningen från 14 år och uppåt.

Alltså kommer majoriteten av den australienska alkoholindustrins vinst från en femtedel av konsumenterna.

Rapporten stämmer överens med internationella och australienska studier, enligt forskaren Mike Daube.

– Det finns överväldigande bevis för att stödja en alkoholskattsreform så väl som en effektiv kontroll av alkoholreklam. Det är dags för den federala regeringen att gå från retorik till aktion. Alkoholindustrins makt borde inte få hindra handlingar som kan göra så mycket för att förhindra massiv skada, säger Mike Daube, professor i folkhälsa vid Curtin University i västra Australien, till The Guardian.

Alkoholrelaterade skador är ett av Australiens största hälsoproblem, näst efter tobaksanvändning.

Mer från Accent