Övertydligt i antikrigsfilm

Övertydligt i antikrigsfilm

Vad betyder högtidsorden trygghet, frihet, demokrati och rättssäkerhet i praktiken? Accent har sett Stefan Jarls nya film Innan vintern kommer – om ett Sverige efter en statskupp.
Av: Ulrica Ambjörn

I filmens centrum står en pojke, någonstans i övergången mellan barn och ungdom. Hans bästa vän är en vit häst; i frihet utforskar och njuter de tillsammans av sin värld. Vi möter dem när högsommaren är som mest överdådig.  Världen fullkomligen vibrerar av färgprakt, myllrande djurliv, bedövande dofter och exalterat fågelkvitter.

 

I skarp kontrast till den lantligt ljuva idyllen (som skulle få varje nationalromantiker att jubla) målar Stefan Jarl med dova färger upp ett Sverige som utsatts för en statskupp. Den drömska stämningen förflyktigas. Jaktflyg, vägspärrar och ödeläggelse kommer allt närmre pojkens familj. Snart händer det som vi är alltför vana vid att se på tv-nyheterna; hot, våld, terror. Det sker på svensk mark, i en alldeles vanlig familj som försöker ligga lågt och leva sitt vardagsliv.

 

Innan vintern kommer är en antikrigsfilm. Omständigheterna kring statskuppen förblir oförklarade, men budskapet är tydligt, ja faktiskt övertydligt. Ändå tycker jag att den är värd att se: Det kan hända här, hos oss. Det kan hända dig, den du älskar, dina barn, dina grannar, arbetskamrater och vänner. Och dina landsmän kan bli dina fiender.

Vad betyder trygghet, frihet, demokrati och rättssäkerhet i praktiken? Vad är det vi tar för givet? Något att fundera på, inte minst ett valår.

Innan vintern kommer är den tredje delen i en trilogi, efter Goda människor och Jag är din krigare. Stefan Jarl står för manus, regi och produktion ( Folkets bio). Premiär 23 februari.

Dela artikeln:
0