Samma konsumtion med litet som med stort glas
Bilden är beskuren. Foto: Kenny Louie/Flickr/CC BY 2.0

Samma konsumtion med litet som med stort glas

Tidigare studier tyder på att storlek och form på glaset påverkar mängden som konsumenten dricker. En ny studie finner dock inga sådana skillnader.
Av: Eva Ekeroth

Sedan tidigare finns studier som visar att större tallrikar får oss att äta mer och att vinförsäljningen ökar med närmare tio procent på en restaurang där vinet serveras i större glas. Men när forskare från Cambridge låter kvinnor dricka vin ur stora respektive små glas finner de inga sådana skillnader. Deras studie presenteras i BMC psychology.

De 166 kvinnor som deltog i studien slumpades till att dricka 175 ml vin från antingen ett stort glas (370 ml) eller ett litet (250 ml). Forskarna studerade sedan hur snabbt de drack, hur många munnar de tog och hur lång tid som gick åt för varje klunk. Efteråt blev försökspersonerna tillfrågade hur nöjda de var med mängden vin de fått och hur nöjda de var med dryckesupplevelsen.

 

Resultaten av undersökningen blev inte de förväntade. De kvinnor som fick vin i större glas drack långsammare och varje klunk var mindre. Forskarna fann inga skillnader för de andra variablerna.

En förklaring till de oväntade resultaten tror forskarna kan vara att försökspersonerna drack ensamma i laboratoriemiljö. Alkoholkonsumtionen för en person vid ett visst tillfälle påverkas starkt av omgivningen, påpekar forskarna.

 

Den andra förklaringen de presenterar är att storleken på glas inte skulle påverka mängden alkoholdryck, trots att alkoholfria drycker i tidigare studier har visat sig påverkas. Den förklaringen håller dock inte forskarna för trolig. I stället efterlyser de nya försök i mer barlik miljö.

Dela artikeln:
0