Alkoholreklam

Forskare: Så når alkoholindustrin unga via nätet

Alkoholindustrin använder Twitter för att marknadsföra sina produkter till underåriga. Det har australiensiska forskare noterat och oroar sig nu för följderna.

Förra veckan skrev Accent om svensk forskning som visar att ungdomar som är flitiga användare av sociala medier dricker mer än andra. Enligt ABC-news, Australia, har ett forskarteam från the University of Western Sydney nu tittat på hur alkoholindustrin använder bland annat Twitter för att marknadsföra sina produkter.

− Smart av dem, utbrister Kent Nilsson, professor vid Centrum för klinisk forskning vid Västmanlands sjukhus i Västerås, och ansvarig för den studie som presenterades förra veckan.

Hans forskning visar att ungdomar som gillar att spela dataspel dricker mindre, medan unga som tillbringar mycket tid på sociala medier dricker mer.

− Alkohol ingår inte i dataspelskulturen, säger Kent Nilsson som i år varit på studiebesök på Dream Hack och sett drygt 20 000 ungdomar samlas utan att en enda var berusad.

På sociala medier som Facebook och Twitter sprids däremot information unga emellan om var det är fest.

− Om jag skulle marknadsföra något till unga skulle jag också välja Twitter. Unga ser ju inte på TV och läser inte tidningar. Dessutom kan man sprida budskap gratis på Twitter, säger Kent Nilsson.

I sex månader har de australiensiska forskarna kartlagt twittermeddelanden som marknadsför olika alkoholmärken.

De fann att meddelandena ofta retweetades (skickades vidare) och konstaterar att risken var stor att unga under 18 år nåddes av dem. De fann också att industrin använde sig av hashtags kopplade till populära evenemang som konserter för att nå flera.

En av författarna dr Ann Dadich vill att reglerna för alkoholreklam måste bli hårdare.

− Twitter är en relativt ny plattform för företag, men enligt vad vi funnit förefaller det vara ett relativt effektivt sätt att marknadsföra produkter. De når inte bara sina följare, meddelandena når vidare till fler grupper, säger hon.

I rapporten lyftes särskilt Budweisers Twitteraktivitet fram. Under de sex månaderna skickade Budweiser 286 tweets till sina 15 000 följare. De sände i sin tur meddelandet vidare 13 523 gånger.

Studien är publicerad i senaste numret av Medical Journal of Australia.

Mer från Accent