Reklam

Studie: ”Förbjud alkoholreklam”

Ett totalförbud för alkoholreklam är nödvändigt för folkhälsan, enligt en belgisk studie. 

Forskare vid Ghent University har undersökt reglerna för alkoholreklam i Belgien och jämfört med hur regelverken ut i sex andra europeiska länder: Finland, Frankrike, Nederländerna, Norge, Polen och Storbritannien.

Slutsatsen: att alkoholreklam borde förbjudas.

– Frankrike är strängare än Belgien. Trots oro för ekonomiskt blodbad valde landet redan 1991 att inte längre tillåta att alkoholmärken sponsrar sportevenemang, säger forskaren Ruben Kramer, till tidningen The Brussels Times.

– Och fotbolls-VM 1998 i Frankrike visade att lediga reklamutrymmen ändå omedelbart fylldes av andra företag.

I Belgien finns det ett avtal om alkoholreklam undertecknad av de berörda parterna. Det är en reklametisk panel, JEP, som ser till att uppförandekoden följs och annars kan ge böter vid överträdelser.

Men enligt den nya studien fungerar inte systemet, eftersom folkhälsoaspekten inte är en del av panelens beslut.

– JEP är branschens självreglerande organ. Det ligger inte i deras intresse att skydda folkhälsan, säger forskaren Ruben Kramer till The Brussels Times.

Enligt den belgiska annonsörs-unionen, UBA, är ett totalförbud av alkoholreklam naivt.

”Om du verkligen vill förbjuda något, förbjud då produkten”, ska unionen ha sagt i ett uttalande.

Enligt rapporteringen ska inte heller landets folkhälsominister vara entusiastisk över tanken på ett förbud.

I studien konstaterar forskarna att: ” Eftersom alkoholmarknadsföring är en avgörande faktor för alkoholkonsumtion och alkoholrelaterade skador, är regleringen av alkoholreklam ett viktigt politiskt verktyg för att skydda unga människor mot exponering av alkoholreklam”.

Mer från Accent