marknadsföring

Alkoholindustrins nya målgrupp: unga svarta amerikaner

Alkoholindustrin tar efter tobaksbolagen och riktar in sig på utsatta grupper i samhället. Det visar en ny rapport från Center on Alcohol Marketing and Youth vid Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health.

I en artikel i Baltimore sun skriver chefen för centret, David Jernigan, att de funnit att amerikanska ungdomar i åldern 12 – 20 år med afrikansk bakgrund ser mer alkoholreklam i tidningar och TV än andra amerikanska ungdomar.

De ser 32 procent fler annonser i tidningar och 17 procent mer TV-reklam för alkohol. De ser också reklam för sprit 20 procent så ofta och hör radioreklam för sprit 32 procent fler gånger än andra jämnåriga amerikaner.

Överexponeringen av alkoholreklam i gruppen anser forskarna beror på två saker: Dels på olika medievanor i olika befolkningsgrupper och dels på olika dryckesvanor,  olika grupper föredrar olika drycker och märken.

“Den ökade exponeringen för alkoholreklam har ett högt pris”, skriver David Jernigan och påpekar att åtminstone 14 långtidsstudier visar att ju mer unga utsätts för alkoholreklam dessto mer sannolikt att de börjar dricka eller, om de redan dricker, dricka mer.

Enligt Jernigan har andra forskare vid Bloomberg School funnit att, förutom den större exponeringen för reklam, finns det fler alkoholbutiker per capita i områden där det bor större andel färgade, än i andra områden. Skillnaden kvarstår även när man tagit hänsyn till socioekonomisk status i området.

Också förekomsten av inköpsställen påverkar risken att drabbas av hälsoproblem orsakade av alkohol, påpekar David Jernigan.

“Alkoholindustrin har överenskommelser om självreglering som de hävdar skyddar unga männsikor från att exponeras för deras annonser. Men varken tjänstemän eller experter på handel, juridik eller medicin anser att det är tillräckligt”, skriver David Jernigan.

Han föreslår att industrin istället skulle ta fram listor på vilka tidskrifter och TV-program man inte ska annonsera i, och kräva en högre förekomst av vuxna där annonsering ska få förekomma.

Mer från Accent