Alkohol på sociala medier bidrar till normalisering av drickande

Alkohol på sociala medier bidrar till normalisering av drickande

Mängden privata bilder på alkohol som läggs ut på sociala medier har ökat kraftigt på senare tid och ökningen är särskilt tydlig nu under sommaren. Det här bidrar till en ökad alkoholkonsumtion, menar Magnus Jägerskog på IQ.
Av: Maria Zaitzewsky Rundgren

En snygg Instagrambild på ett glas rosévin i motljus. En iskall öl i skuggan av ett träd på Facebook. Privata sommarbilder på alkohol och den avkopplande semesterkänsla som de är tänkta att förmedla läggs allt oftare ut på sociala medier.

– Det här påverkar naturligtvis vår syn på alkohol och bidrar till en normalisering av drickande som ett självklart sätt att ha mysigt och slappna av. Det man ser på sociala medier har en stor påverkan på oss och är identitetsskapande. Sociala medier fungerar som förstärkare av värden, säger Magnus Jägerskog, vd på IQ, ett dotterbolag till Systembolaget, vars uppgift är att lyfta fram alkoholens risker.

 

Han menar att de privata bilderna med alkohol på ett sätt nästan påverkar oss mer än renodlad alkoholreklam – som ju också syns allt oftare på sociala medier. Forskning visar att framför allt unga som exponeras för alkoholreklam dricker mer. Därför är det rimligt att anta att även privata bilder på alkohol i sociala medier på sikt bidrar till en ökad alkoholkonsumtion.

– Förmedlandet av en livsstil blir mer trovärdigt när avsändaren är en kompis. Och det är främst en skön livsstil där alkohol ingår som dessa bilder förmedlar, snarare än reklam för en viss produkt. Det är ju sällan en privat bild specificerar vilket vin som är i glaset, säger Magnus Jägerskog och tillägger att det inte är så konstigt att bilder på alkohol ökar under sommaren, eftersom det dricks mer då.

 

Alkohol är förvisso identitetsskapande för många unga. Men det gäller även äldre personer. Det här borde vi prata mera om, anser Magnus Jägerskog.

– Alkohol på sociala medier påverkar bredare åldersgrupper. Bland äldre är det kanske inte i första hand festandet som är fokus, utan mer vinkunnigheten, som blir en statusmarkkör. Det är status att kunna välja rätt vin till rätt mat och här handlar det mer om findrickande. Men likväl bidrar också dessa bilder till en normaliseringsprocess, säger Magnus Jägerskog.

Dela artikeln:
0