Alkohol – dåligt knep för att undvika jetlag
Foto: iStock

Alkohol – dåligt knep för att undvika jetlag

Var tionde svensk tar till alkohol i hopp om att kunna sova och undvika jetlag vid långresor – något som kan få motsatt effekt.
  • Jetlag

    Den biologiska klockan styrs från hjärnans centrala del där tallkottkörteln utsöndrar sömnhormonet melatonin. När man utsätts för dagsljus påverkas melatoninet och den biologiska klockan via ögonen. När vi reser över flera tidszoner störs den biologiska klockan. Kroppens naturliga system sätts ur spel när kroppstemperatur, hjärtrytm och blodtryck förändras.

    Symptomen är trötthet, aptitlöshet, dåligt minne, sömn- och koncentrationssvårigheter, vilket kan leda till irritation och nedstämdhet.

    Symptomen förvärras om man är stressad, har dålig kondition, dricker alkohol eller äter överdrivet mycket under resan.

    Enligt den amerikanska rymdflygstyrelsen Nasa får man räkna med att besvären håller i sig ett dygn per tidszon.

Av: Eva Ekeroth

Jetlag är något som drabbar många efter en lång flygresa, åtminstone om man flyger över flera tidszoner.

Hur man bäst motverkar jetlag finns det en rad teorier om. Resesöksajten Skyscanner har bett svenska flygresenärer att dela med sig av sina bästa tips.

Vanligast är att hålla sig vaken hela flygresan. Den metoden har 20 procent använt sig av. Femma på topplistan kommer alkohol. Var tionde resenär använder alkohol för att kunna somna på planet.

Å andra sidan är det fem procent som använder motsatt taktik och undviker alkohol det närmaste dygnet före resan.

Den senare metoden – att undvika alkohol helt – har betydligt bättre stöd bland experter. Enligt exempelvis somnupplysningen.se bör man undvika både alkohol och kaffe eftersom det påverkar sömnen och gör dig uttorkad, och just uttorkning pekas ut som en av de viktigaste faktorerna bakom jetlag. Även enligt Vårdguiden bör alkohol undvikas – för att sömnen blir sämre och kortare.

Då är det bättre att dricka vatten. Ett annat tips är British Airways jetlag-kalkylator där du kan få individuella tips beroende utifrån din egen resa och hur du själv fungerar.

Ett annat populärt tips i Skyscanners undersökning är att ställa om klockan till destinationens tid redan när man går ombord på planet och sedan försöka rätta sig efter den. Det har 14 procent testat.

Medicinska preparat vill däremot inte svenska flygresenärer ta hjälp av. Bara några få procent har tagit sömntabletter och endast någon enstaka procent har provat jetlag-piller, melatonin eller örtpreparat.

Det mest oväntade svaret var att sex personer tagit Viagra för att motverka jetlag.

– Det är väldigt individuellt vilket sätt som fungerar bäst för att slippa jetlag. Mitt bästa tips är att utgå ifrån hur lätt man har att somna på planet. Slocknar du så fort du kliver ombord, boka då ett nattflyg så att du kommer fram på morgonen lokal tid. Brukar du däremot vara klarvaken under flygresan – se då till att komma fram till destinationen vid läggdags, säger Annica Jansson, Nordenchef på Skyscanner.

Dela artikeln:
0