Varningstexter kan minska drickande

Varningsetiketter på färdigblandade drinkar kan minska drickandet bland unga som dricker riskabelt.
Av: Eva Ekeroth

Forskare från University of Western Australia (UWA) har undersökt vilket roll märke, alkoholhalt och varningsetiketter har för 300 ungdomar, mellan 18 och 25, när de köper färdigblandade drinkar på flaska.

Forskarna fann att varningsetiketter kunde påverka köpvanorna över tid. Biträdande professor Wade Jarvis säger de kunde se att negativa budskap hade en avskräckande effekt.

− Trots att det talas mycket om att man ska använda positiva budskap, visar våra resultat att negativa budskap fungerar bättre. Vi noterade också att måttlighetsdrickare tenderade att ta budskapen bokstavligt. Det tolkar vi som att det går att förstärka den måttliga attityden, säger han till 9 news.

Emellertid visade studien också några oavsiktliga effekter, som att högkonsumerande kvinnor tolkade budskap, till exempel om att man skulle hålla sig nykter om man ska köra, som att det var okey att dricka mycket bara man inte kör bil.

Dela artikeln:
0