Langning

Hjärnor ska minska langning

I en ny kampanj skickar Centralförbundet för alkohol- och narktoikaupplysning, CAN, ut uppblåsbara hjärnor till 9 000 utvalda 20-åringar i Stockholms, Västra Götalands och Skåne län. Syftet är att få dem att avstå från att langa alkohol.

I dagarna får 9 000 20-åringar en uppblåsbar hjärna med posten. Det är en del av kampanjen #hejdåalkoholskador som syftar till att få unga vuxna att sluta bjuda eller köpa ut alkohol till minderåriga syskon och kompisar.

– Vi vill att ungdomarna ska visa att de har en hjärna och att de förstår att man inte ska köpa ut till yngre, säger Anna Raninen, chef för Kommunikation & Samverkan på CAN, till Accent.

Av CAN:s årliga drogvaneundersökning bland skolelever i årskurs 9 och årskurs 2 på gymnasiet framgår att av de elever som dricker i årskurs nio har13 procent haft oskyddat sex i samband med att de druckit alkohol.

Lika många uppger att de råkat i slagsmål och/eller blivit utsatta för våld.

– Vi vet att två tredjedelar av 16-åringarna som dricker alkohol skulle låta bli att skaffa alkohol om de inte fick tag på den från någon de känner. Äldre kamrater och syskon, men också föräldrar, har därför ett jättestort ansvar. Om de låter bli att bjuda eller köpa ut minskar risken för våld, mopedfylla eller sex som man sedan ångrar, säger Anna Raninen.

Ur kampanjen #hejdåalkoholskador Foto: CAN
Ur kampanjen #hejdåalkoholskador Foto: CAN

På kampanjsajten www.hejdåalkoholskador.se kan besökare tävla med bilder eller filmer på vad man kan använda den uppblåsbara hjärnan till. De fyndigaste bidragen vinner biljetter till festivalen Way Out West i Göteborg i början av augusti.

Kampanjen drivs av Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN, tillsammans med de berörda länsstyrelserna, och finansieras med stöd av Folkhälsomyndigheten.

Mer från Accent