Langning

”Starksprit blir helt avdramatiserat”

Nu lanserar Systembolaget fyra nya langningsfilmer – med fokus på föräldrars bjudvanor i hemmet. Se filmerna här!

Filmerna visar en tonåring som bjuds på allt från vin till starksprit hemma – för att avdramatisera alkoholen. Alla filmerna avslutas med skylten ”Så här funkar det nästan aldrig” och ett påpekande om att forskningen visar att de ungdomar som blir bjudna på alkohol hemma dricker mer än de som inte blir det.

Bakom filmerna ligger reklambyrån Forsman & Bodenfors.

– Det finns många föräldrar som tror att de avdramatiserar synen på alkohol om de bjuder sina ungdomar på det hemma, säger Daniel Smedfors, projektledare på reklambyrån Forsman & Bodenfors, till Dagens Media.

Åsa Hassel på Systembolagets informationsavdelning menar att många föräldrar efterlyser mer information om hur man ska tänka när tonåringen vill ha alkohol och det är utifrån det perspektivet som Systembolaget har valt att utforma vårens informationskampanj.

– Vi tror att humor är ett bra sätt att nå målgruppen. Att moralisera fungerar inte, utan vi vill stötta och hjälpa. Och det här budskapet tål att upprepas, år efter år. Först när ens barn blir tonåring tar man till sig av informationen, så vi når hela tiden nya föräldrar, konstaterar Åsa Hassel.

Mer information och handfasta tips till föräldrar finns på Systembolaget hemsida www.systembolaget.se. På alla Systembolag finns också Tonårsparlören.

Filmerna visas på reklam-tv-kanalerna just nu. Du kan också se dem nedan.

Mer från Accent