MHF prisas för nykterhetskampanj
Bilden är redigerad. Foto: Chase Elliott Clark/Flickr/CC BY 2.0

MHF prisas för nykterhetskampanj

Motorförarnas helnykterhetsförbunds satsning Ta paus har utsetts till IQ-projekt. Ta paus ger MHF möjlighet att varje år prata trafiksäkerhet med 30 000 trafikanter.
  • Relaterad läsning

Av: Ulrica Ambjörn

I går delade Systembolagets dotterbolag IQ ut ett diplom till Motorförarnas Helnykterhetsförbund, MHF, för att uppmärksamma att deras satsning Ta Paus blivit IQ-projekt nummer 1 257. Syftet med Ta Paus är att informera bilister kring riskerna med att köra bil onykter, men också uppmuntra dem att ta en kort paus för att på så sätt minska risken för trafikolyckor.

 

Ta Paus har genomförts i 18 år och varje sommar finns över 300 MHF- funktionärer på plats på omkring 70 rastplatser runt om i Sverige. Genom satsningen möter MHF ungefär 30 000 trafikanter varje år, och ges tillfälle att prata trafiksäkerhet och bjuda på fika.

 

MHF får IQ-diplom. Foto: IQ

– Det är väldigt roligt att kampanjen nu blir ett IQ-projekt. Jag är övertygad om att Ta Paus bidrar till att både minska rattfylleriet och antalet olyckor, säger Sabrina Sandhu, projektledare på MHF, i ett pressmeddelande.

 

Ett IQ-projekt är ett exempel på en aktivitet som förebygger eller begränsar alkoholens skadeverkningar. Syftet med IQ-projekten är att sprida dem vidare som goda exempel så att fler kan göra mer.

Dela artikeln:
0