Många lovar att inte bjuda unga på alkohol

För ett år sedan drog nykterhetsorganisationen Blå bandet igång en kampanj för att förmå vuxna att inte bjuda på eller köpa ut alkohol till minderåriga. Kampanjen har förts i sociala medier, på skolor och en husbil som har turnerat runt om i landet – och den har gett resultat.
Av: Maria Zaitzewsky Rundgren

Minst 30 000 personer har gått in på www.ingenalkoholfore18.se och klickat för att få sajtens nyhetsbrev. I och med det förbinder man sig att inte i något sammanhang bjuda unga under 18 på alkohol.

– Anledningen till att vi startade den här kampanjen var att vi ville få föräldrar och unga vuxna att tänka till innan de köper ut eller bjuder unga under 18 år på alkohol hemma. Forskning visar ju att ju senare alkoholdebut, desto mindre dricker man. Och ju mindre alkohol desto mindre risk för gatuvåld och sexuellt våld. Vi tycker det är viktigt att lyfta den här frågan, säger Lars Lundblad, föreläsare och en av de kampanjansvariga på Blå Bandet.

Och hittills håller alltså drygt 30 000 svenskar med.

– Vi har fått mycket positiv respons från framför allt föräldrar, som har förstått att det är kontraproduktivt att bjuda sina minderåriga tonåringar på alkohol, säger Lars Lundblad.

Blå Bandet siktar på 200 000 ”klick” på sajten inför valet 2014.

 

Dela artikeln:
0