IQ:s nya vd vill driva samhällsdebatten
Juan-Pablo Roa, vd på IQ. Foto: Eva Ekeroth

IQ:s nya vd vill driva samhällsdebatten

IQ är bra på att lyfta en fråga och nå ut med budskap utan pekpinnar. Det anser den nya vd:n Juan-Pablo Roa, som också tycker att IQ ska flytta fram positionerna i samhällsdebatten.
Av: Eva Ekeroth

Sedan två veckor tillbaka är Juan-Pablo Roa ny vd på IQ, ett fristående dotterbolag till Systembolaget, med målsättningen att bidra till en smartare syn på alkohol som ska leda till att alkoholens skadeverkningar minskar.

– IQ är en fantastisk organisation med fantastiska medarbetare som jobbar med frågor som berör många. Det var ett alldeles för roligt och viktigt jobb för att tacka nej till när jag fick chansen, säger Juan-Pablo Roa.

Några stora omvälvningar av verksamheten ser han inte framför sig.

– IQ har gjort en viktig resa och tagit stor plats i samhällsdebatten. Att fortsätta den resan och ligga ännu lite längre fram i samhällsdebatten är en utmaning som jag är beredd att ta. Jag har erfarenhet både av att jobba i folkrörelse och på departement vilket jag tror att jag kan ha nytta av i arbetet.

 

 

En av hans visioner är att IQ ska ta en ännu större plats i samhällsdebatten.

– Alkoholreklam är en fråga som jag tycker att IQ har satt på kartan. En förändrad lagstiftning skulle kunna vara nästa steg. En annan vision är att vi lyckas lyfta och sprida IQ-projekten ännu mer så att de som bor i till exempel Varberg ska kunna dra nytta av vad andra gjort i Sundsvall. Och så hoppas jag att vi ska fortsätta ha en kommunikation i framkant. Just nu är båda våra reklamfilmer Äntligen torsdag! och Vem bestämmer? nominerade till Guldägg. Inte för att priser är så viktigt, men det är ändå en rolig grej och en bekräftelse på ett bra jobb, säger han.

Juan-Pablo Roa har varierad erfarenhet av alkohol sedan tidigare.

– Men det var inte förrän jag började jobba på Socialdepartementet, som sakkunnig åt folkhälsominister Gabriel Wikström, som jag började fundera på riktigt över vad som egentligen görs på alkoholområdet. Jag har en bakgrund som bartender så jag fick tidigt en inblick i alkoholens olika sidor. Jag är uppväxt på Gotland och då hamnar man ofta i turistnäringen. Genom jobbet fick jag utbildning i ansvarsfull alkoholservering. När jag sedan började jobba på SSU träffade jag Vidar Aronsson och Ellinor Eriksson där. Båda var aktiva i UNF så det blev en del diskussioner om alkohol.

 

Det han ser mest fram emot i jobbet just nu är den fotbollssatsning som IQ påbörjat tillsammans med STAD och Stockholmsklubbarna AIK, Hammarby och Djurgården.

– Vi ska påbörja ett arbete med alkoholnormer inom fotbollen. Det blir spännande. Det är ett område där alkoholnormen är stark, liksom inom studentvärlden där vi sedan tidigare jobbar med Bästa festen tillsammans med Sveriges förenade studentkårer. På båda områdena är jag övertygad om att vi kommer att nå goda resultat, säger han.

Han tycker att det är viktigt att fortsätta att vara drivande.

– IQ producerar ett alkoholindex varje år. Det visar att attityderna till berusningsdrickandet blir mer måttfull, men attityderna till vardagsdrickande är mer tillåtande. Om man nöjer sig med att berusningsdrickandet minskar och lutar sig tillbaka så händer inget. Vi är en av många aktörer och tillsammans kan vi driva frågor. Vi är bra på olika saker.

 

 

IQ:s styrka är att lyfta en fråga och nå ut med ett budskap, enligt Juan-Pablo Roa.

– Jag tror inte på pekpinnar. Det har IQ varit bra på att avhålla sig ifrån. I Alkoholprofilen, där du kan testa och reflektera över din konsumtion på nätet, så står det inte: så här ska du göra. Den ger i stället folk möjlighet att reflektera själva. Närmare en miljon tester har hittills genomförts. Det är otroligt bra siffror.

Dela artikeln:
0