Ungdomar

Infobok om alkohol poppis bland föräldrar

Tidigare i år skickades en infobok om alkohol, Tonårsparlören, ut till alla föräldrar vars barn fyller 14 år under 2013. I en undersökning svarar nu 95 procent av de tillfrågade föräldrarna att det är viktigt att samhället informerar i frågor som handlar om alkohol och tonåringar.

Bakom Tonårsparlören står IQ, ett fristående dotterbolag till Systembolaget som verkar för en smartare syn på alkohol. Syftet med Tonårsparlören är att underlätta samtal om alkohol mellan föräldrar och tonåringar, och i undersökningen svarar 66 procent av föräldrarna att boken har “gett dem större förståelse för hur tonåringar möter alkohol i dagens samhälle”.

Men det är bara 62 procent av föräldrarna som faktiskt har diskuterat Tonårsparlören med sin tonåring, enligt undersökningen. I jämförelse med andra informationsinsatser är det dock ett gott resultat, och Magnus Jägerskog, vd på IQ, är nöjd.

– Vi vet att information om alkohol och tonåringar är viktigt för många föräldrar. Därför är det roligt att Tonårsparlören tagits emot så bra, det visar att innehållet är både efterfrågat och uppskattat, säger han i ett pressmeddelande.

Mer från Accent