Fotbollspublik vill ha korv och kaffe – inte alkohol
Friends Arena. Foto: Pressbild

Fotbollspublik vill ha korv och kaffe – inte alkohol

Fotbollspubliken vill ha korv och kaffe, inte alkohol. Det visar en ny undersökning som Novus gjort på uppdrag av IQ.
Av: Eva Ekeroth

Endast tio procent av de svarande anser att det är mycket eller ganska viktigt att dricka alkohol när de besöker en allsvensk fotbollsmatch. I stället är det korv (47 procent) och kaffe (44 procent) som besökarna helst vill ha. Först på delad fjärdeplats kommer starköl (20 procent), samma placering som vatten.

– Det var överraskande. Vi trodde faktiskt det var viktigare med öl för fotbollspubliken. Det visar bara att även vi är en del av myten att öl hör ihop med fotboll, säger Karin Hagman, vd för IQ.

Undersökningen har genomförts i Stockholm, Göteborg och Malmö. Särskilt ointresserade av att dricka öl verkar göteborgarna vara.

– Ja, Göteborg ligger flera procentenheter under, men jag vet faktiskt inte vad det beror på. Vi har ju bara jobbat med Stockholmslagen än så länge, men vi ser fram emot att få komma och jobba med fler klubbar, på andra orter. Vi har just nu diskussioner med IFK Norrköping, säger hon.

 

I början av 2016 lanserades satsningen Fotboll utan Fylla. IQ och STAD (Stockholm förebygger Alkohol- och Drogproblem) arbetar tillsammans med de allsvenska fotbollsklubbarna AIK, Djurgården och Hammarby för att minska andelen kraftigt berusade personer i samband med fotbollsmatcher. Främst har det handlat om utbildning av personal på serveringar och arenor. Redan märks resultat. Båda andelen som är påverkade och andelen som är rejält berusade har minskat.

– Det är så roligt att det går att få resultat på så kort tid. Vi har ju inte hållit på mer än ett år och 40 procent färre är kraftigt berusade nu än tidigare. Det är ett viktigt jobb och en säkerhetsfråga. Man vill ju att fotbollsmatcher ska vara ett familjeevenemang mer än det är idag, säger hon.

Hon anser att en viktig uppgift för IQ är att få ut kunskap om det minskade fylleriet.

– Fyllan skapar obehag på arenan. Vi behöver nå ut med att det blivit nyktrare på matcherna så att folk vågar gå dit med sina barn.

 

Samarbete är nyckeln till framgången som Karin Hagman hoppas ska sprida sig över landet.

– Samarbetet mellan polisen, klubbarna, arenorna, STAD och oss har fungerat jättebra, vilket har varit avgörande. Vi kommer att fortsätta arbeta med stockholmsklubbarna ett tag till. Men vi hoppas kunna sprida metoden och att klubbarna framöver tar ansvar för utbildningarna tillsamammans med polisen och arenorna, säger hon.

 

 

Vill du läsa mer om alkohol och andra droger? Prenumerera kostnadsfritt på Accents nyhetsbrev och få veckans nyheter direkt i din mejlbox:

»
Dela artikeln:
0