Emma är årets Snille utan promille
Montage. Foto: Katerina Sutic

Emma är årets Snille utan promille

Häromveckan vann Emma Gustavsson, bartender på Casino Cosmopol i Stockholm, den alkoholfria drinktävlingen Snille utan promille – som också är ett IQ-projekt.
Av: Maria Zaitzewsky Rundgren

I slutet av 2015 föddes idén att i högre grad lyfta fram de alkoholfria alternativen än tidigare på Casino Cosmopol – detta genom att skapa en speciell meny för de alkoholfria drinkarna.

För att engagera medarbetarna utlyste man en tävling bland kasinots bartenders med utmaningen Vem gör den godaste fruktdrinken?

Våren 2016 valde IQ, Systembolagets dotterbolag, att belöna kasinots arbete genom att skapa och genomföra ett handlingsprogram för ett effektivare arbete mot överservering och gjorde tävlingen Snille utan promille till ett IQ-projekt.

 

Årets vinnare heter Emma Gustavsson, som för tillfället arbetar deltid som bartender på Casino Cosmopol, eftersom hon pluggar till ambulanssjuksköterska. Det hindrade henne dock inte från att vilja delta i tävlingen.

– Det var jätteroligt och oväntat att just jag vann. Min vinnardrink är en krämig hallonbaserad drink som blev fantastiskt god, säger Emma Gustavsson.

Hon berättar att hon gillar att jobba med alkoholfria drinkar, eftersom det är en större utmaning än drinkar med alkohol i.

– Att blanda två juicer är ju inte så svårt, men inte heller särskilt spännande. Och det funkar sällan att bara lyfta bort alkoholen ur en drink, utan det gäller att hitta bra ersättare så att smakerna kommer fram. Man bygger en helt ny drink. Det får inte blir för sött, utan ska ha en vuxen smak, säger hon.

 

Som bartender har hon märkt att intresserat har ökat enormt för alkoholfria drinkar – och även bland kollegorna har intresset och kunskapen ökat. De flesta sätter en ära i att skapa läckra alkoholfria drinkar.

– Det blir bara större och större. På Casino Cosmopol har vi serverat 6000 alkoholfria drinkar det senaste halvåret! Många gäster blir överraskade över att alkoholfria drinkar kan vara så goda och snygga. Om jag säljer en alkoholfri drink till någon så kommer snart personens sällskap och vill ha en likadan.

 

På Casino Cosmopol gör man aktivt reklam för alkoholfria drinkar med bland annat stora skyltar. Tanken är att fler ska välja alkoholfritt och att drinkar med alkohol är ett andrahandsval.

Prissumman på 5000 kronor – som egentligen är ett stipendium – ska Emma Gustavsson använda i utbildningssyfte, för att förkovra sig som bartender.

– Kanske blir det en studieresa till Europa, säger hon.

Dela artikeln:
0