Förebyggande

Alkohol i matkassen inget för Ica och Coop

Ica och Coop har inga planer på att ta efter City Gross och börja erbjuda alkohol tillsammans med matkassen. ”Systembolaget har distributionsrätt av alkoholhaltiga drycker i Sverige, det är det som gäller”, säger Marika Hjelm Siegwald på Coop.

Matvarukedjan City Gross började nyligen erbjuda sina kunder alkohol tillsammans med färdigpackade matkassar, i samarbete med företaget Winefinder. Systembolaget gjorde en polisanmälan i början av veckan, i samband med att en statlig utredning presenterades om bland annat tillsyn av e-handel med alkohol till svenska konsumenter.

I en debattartikel i Expressen i dag berättar Magdalena Greger, vd för Systembolaget, och Cecilia Scheliå Seidegård, styrelseordförande i Systembolaget, mer utförligt om varför de valde att göra en polisanmälan.

– För att värna folkhälsan krävs att riksdag och regering omgående definierar en tydlig gräns mellan detaljhandel och privatpersoners rätt till privatinförsel av alkohol. Så länge lagligheten kring kommersiell näthandel är föremål för fri tolkning kommer aktörer som City Gross och Winefinder att marknadsföra och sälja alkohol i strid med den svenska ansvarsfulla alkoholpolitiken, skriver de bland annat.

De stora livsmedelskedjorna Ica och Coop har dock inte några planer på att ta efter City Gross.

– Vi följer de lagar och regler som finns i Sverige, säger Marika Hjelm Siegwald, kommunikationschef på Coop Inköp och kategori.

– Vår kärnverksamhet är mat och måltider och vi har i dagsläget inga planer på att inkludera vin som ett tillval i våra färdiga matkassar. Det tycks även finnas en del juridiska aspekter som behöver klarläggas så i nuläget är detta inte en fråga som vi tittar på över huvud taget, säger Sara Hjelm, pressekreterare på Ica, till Accent i en mejlintervju.

Vare sig Ica eller Coop säger sig ha några åsikter om att City Gross erbjuder alkohol tillsammans med matkassarna.

– Det får de stå för. Vi har inga åsikter om vad våra konkurrenter gör i olika frågor, vi tar bara ställning till vad vi gör, säger Marika Hjelm Siegwald.

Är det en konkurrensfördel för livsmedelskedjor att även erbjuda alkohol?

– Ett bredare utbud kan alltid vara en konkurrensfördel. Med hänsyn till det monopol vi har i Sverige kan vi dock inte spekulera i frågan, säger Sara Hjelm.

– Det är ju en hypotetisk fråga eftersom det ju inte är aktuellt för oss i Sverige. Vi har inte de reglerna i Sverige och då verkar vi därefter helt enkelt, säger Marika Hjelm Siegwald.

Får City Gross en konkurrensfördel nu?

– Det har jag väldigt svårt att se, säger Marika Hjelm Siegwald.

Ni är inte rädda för att förlora kunder till dem?

– Nej, det är vi inte. Alla behöver följa de lagar och regler som finns i Sverige, så det här kommer förmodligen inte bli ett så långvarigt försök, säger Marika Hjelm Siegwald.

Kan ni tänka er att erbjuda era kunder alkohol på något annat sätt än tillsammans med färdigpackade matkassar?

– Det är inget vi har funderat på, säger Marika Hjelm Siegwald.

– I dagsläget finns inga sådana planer från Ica centralt. Ett fåtal enskilda Ica-butiker har utskänkningstillstånd i sina butikers serveringar men detta är initiativ från butikerna själva, säger Sara Hjelm.

Vad tror ni om framtiden för alkoholmonopolet i Sverige?

– Det är en fråga som vi överlåter till ansvariga politiker att besvara och inget vi från Ica kan spekulera i, säger Sara Hjelm.

– Vi har inga åsikter i den här frågan, säger Marika Hjelm Siegwald.

Finns det någon risk att fler aktörer hakar på City Gross och på så sätt urholkar alkoholmonopolet?

– Nej, det tror jag inte, säger Marika Hjelm Siegwald.

Magdalena Greger och Cecilia Scheliå Seidegård på Systembolaget är dock mer oroade.

– Enligt en HUI Research-rapport kommer kommersiell näthandel att stå för närmare en tredjedel av all alkoholförsäljning till konsumenter om tio år, om inget görs, skriver de i debattartikeln.

Mer från Accent