Alkobommar ska stoppa rattfylla
Automatiska nykterhetskontroller i frihamnen. Foto: Andreas Libell

Alkobommar ska stoppa rattfylla

Idag startar ett försöksprojekt med automatiska alkobommar i Frihamnen i Stockholm. Målet är att stoppa rattfylleri genom att kontrollera förare som rullar av färjorna.
Av: Maria Zaitzewsky Rundgren

Nu sätter MHF (Motorförarnas helnykterhetsförbund) upp sex alkobommar i Frihamnen i Stockholm. I Stockholm blir det högre trafikvolymer än vid det första fältförsöket i Göteborg och fler kontrollstationer. Målet är att alla hamnar i Sverige ska ha alkobommar i redan 2015.

Bommarna innebär rent konkret att både lastbilsförare och personbilsförare kommer att få blåsa i alkomätaren innan bommen går upp. 20-30 lastbilar och 200-300 personbilar kommer att fångas upp varje dag.

Kontrollen går till så att man vevar ner rutan och tar tag i en slang med en tratt i vilken man blåser, ungefär med samma styrka som när man blåser ut ett ljus. Invid bommen, liksom på båten, finns tydliga instruktioner hur man går till väga – både skriftliga och muntliga. Instruktionerna finns på 12 språk och om det inte räcker finns alltid möjlighet att tillkalla personal. Blåser man ”grönt” åker bommen upp inom några sekunder.

– Vårt uppmärksammade försök med alkobommar i Göteborg 2013 visar att systemet fungerar: trafiken flyter smidigt genom kontrollen, mätningen sker snabbt och exakt och skulle någon ”blåsa rött” finns det snabbt folk på plats för att lagföra den som kör med för hög promillehalt, säger Arne Winerdahl, vd på MHF i ett pressmeddelande.

 

Automatiska nykterhetskontroller. Foto: Andreas Libell

Automatiska nykterhetskontroller. Foto: Andreas Libell

 

MHF menar att de enbart mött positiva reaktioner från lastbilsbranschen, myndigheter och politiker. MHF uppger att samtliga politiska partier ställer sig bakom de automatiserade nykterhetskontrollerna.

– På det här sättet kommer fler liv att sparas på de svenska vägarna. Vi räknar med att det blir ett politiskt beslut att sätta alkobommar i alla relevanta hamnar, säger Arne Winerdal.

Initiativtagaren MHF äger projektet tillsammans med Trafikverket och företaget Servotek AB, som har tagit fram tekniken. Polisen, Tullverket, Kustbevakningen och färjebolagen medverkar och stödjer det genom att ställa upp  med personal och andra resurser.

– Hos Stockholmspolisen är man mycket nöjd att projektet är igång, eftersom det länge har funnits behov av alkobommar. Bommarna utför automatiskt det rutinjobb som tidigare sex poliser var tvungna att göra. Nu tillkallas polis endast när någon förare misstänks ha för hög promillehalt i blodet, konstaterar Helena Gottberg, kommunikationschef på MHF.

 

Dela artikeln:
0