Täpp till kryphålen!

En ny uppstickare har retat upp Nätvinhandlarna, folkhälsoministern och IOGT-NTO. Via en webbplats säljer ett danskregistrerat företag (som dock ägs av en svensk) alkohol och erbjuder leverans hem till dörren hos Malmöbor. Leveransen sker inom ett par timmar efter beställning på fredags- och lördagskvällar. Alkoholen forslas från Köpenhamn.

Nu har Nätvinhandlarnas branschorganisation valt att polisanmäla företaget vars verksamhet de bedömer vara både ”oseriös och olaglig”. Det sistnämnda grundar de på att företaget transporterar alkoholen med egen bil, medan lagen säger att transport ska ske av oberoende mellanhand – vad det nu innebär.

Folkhälsoministern uppges ”rasa” i Aftonbladet. Men ministern borde vara särskilt förvånad. Är lagstiftningen otydlig kommer det alltid att finnas de som försöker hitta kryphål för att kunna tjäna en hacka – och i alkoholbranschen finns massor av pengar att tjäna.

Folkhälsoministern sätter stor tilltro ett nytt lagförslag som är ute på remiss. En ny lag behövs. IOGT-NTO:s polisanmälan av tio nätvinhandlare 2011 visade hur svårtolkad lagen är. Efter flera års väntan ledde polisanmälan till att en företagare blev fälld och nio friade. Även för jurister krävdes mycket utredande för att avgöra om verksamheterna var lagliga eller olagliga. För en lekman är det fullständigt obegripligt.

Det är bra att vinhandlarna polisanmäler och att IOGT-NTO protesterar, men att moralisera över den som utnyttjar kryphålen i lagen leder ingenstans. Grundproblemet är den otydliga lagstiftningen.

Och hur mycket Gabriel Wikström än hoppas så kommer den nya lagen inte att lösa problemet. Lagen kommer visserligen att stoppa den aktuella verksamheten i sin nuvarande form, eftersom förslaget kräver att köparen anlitar transportör och företaget alltså inte kan köra alkoholen i egna bilar.

Det kommer att öka leveranstiderna och göra det svårare att ringa efter en flaska till när de första är urdruckna. Men bortsett från det blir det ingen större skillnad. Om alkoholen kommer med företagets bil eller Bring eller Schenker har knappast någon betydelse för kunden. Redan i dag finns nätvinhandlare som inte har avtal med en speciell transportör utan i stället länkar till en rad transportföretag och kunden väljer själv vilket man ska anlita.

Monopolet är sannolikt det viktigaste instrumentet vi har för att hålla alkoholskadorna nere. Då måste alla former av utmaningar mot monopolet stoppas. Det är pinsamt att rättsväsendet ska behöva ägna sig åt hårklyverier för att lista ut om ett brott begåtts. Och särskilt rättssäkert är det inte för aktörer att inte vara helt säkra på att deras verksamhet är laglig.  Nu är det dags för politiken att ta ansvar och hög tid att täppa till kryphålen med en tydlig lagstiftning!

Mer från Accent