Säg ja ministern, och rädda liv!

Alkohol är en vara som bevisligen skadar användaren – och i mycket hög grad även människor i användarens omgivning. En färsk rapport visar att var tredje svensk har någon i sin närhet som dricker för mycket. Men även andra drabbas, inte minst på grund av samhällets kostnader för vård, våld och olyckor orsakade av alkohol.

De senaste årens forskning är entydig. Alkohol skadar fysiskt och psykiskt, leder till sjukdomar, olyckor och våldsbrott. Att det är tillåtet att göra reklam för en så farlig – rent av livsfarlig – vara, framstår som helt absurt.

Det finns ett starkt stöd hos svenska folket för att begränsa, och även stöd för att förbjuda, alkoholreklam. Undersökningar visar att stödet sträcker sig långt utanför IOGT- NTO:s medlemsled. Forskare har också funnit tydliga samband mellan reklamen och hur mycket unga människor dricker.

IOGT-NTO driver reklamfrågan på flera fronter, och pressar på för att utkräva ansvar av alkoholindustrin. Ett styvt jobb, då det handlar om mycket stora pengar. Marknadens investeringar har mer än fördubblats sedan 2009, och uppgick 2014 till svindlande 1 376 miljoner kronor, enligt Sifos mätningar. I sociala medier har alkoholreklamen, allt mindre förtäckt, fullkomligen exploderat de senaste åren.

Därför är det intressant och glädjande när folkhälsominister Gabriel Wikström vid ett möte med Alkoholpolitiskt forum utlovar en mer offensiv politik. På frågan om det kan innebära en återgång till det totalförbud för alkoholreklam som rådde fram till 2003, svarar han att det inte är omöjligt.

Så säg ja, herr minister – gör världen lite bättre och rädda ett antal människoliv.

Mer från Accent