Så rider Lloyds och Eurofloristen på alkoholnormen

”Helan går, sjung hopp fallerallan leaj aj aj aj. Ibland behöver du receptbelagda mediciner när du inte riktigt har tid att hämta dem./. Snapsvisor? De hittar du på nätet.”

Så marknadsför apoteket Lloyds sin digitala försäljning inför sommaren. Apoteket erbjuder oss undersökning, diagnosticering och receptförskrivning online – garanterat beröringsfritt, och kan man tänka, med minimal risk för besvärande frågor.

Ett annat företag som rider på den starka svenska alkoholnormen där alkohol förutsätts vara en självklar del av varje social sammankomst är Eurofloristen. De marknadsförde inför midsommarhelgen blomsterbuketten ”Helan går” – och en snapsvisa ingick i köpet.

Att receptbelagda mediciner och läkarbesök marknadsförs med hjälp av spritanspelningar och nubbevisor är direkt osmakligt, cyniskt och klart oseriöst. Inte minst med tanke på vad alkohol ställer till med i form av olyckor och våld under midsommar- och semesterfirande. Att sälja blommor med töntigt namn tillsammans med en snapsvisa tyder mer på omedvetenhet och dålig fantasi.

Att rida på alkoholnormen kan i förstone tyckas som ett snabbt och lätt sätt att nå sitt mål, men kan i slutändan mer likna rodeo – lätt att hamna snett och i stället skada varumärket.

Mer från Accent