Nya produkter för att locka unga

I en tid då alkoholkonsumtionen minskar försöker industrin hitta nya produkter och målgrupper.

Ett bottennapp är ölglass som Triumfglass lanserar i samarbete med ett bryggeri. Till skillnad från alkohol-isglassen är ölglassen helt alkoholfri, så det är ingen risk för skador. Riskerna handlar istället om att alkohol ständigt hittar nya vägar in i vår vardag.

Marknadsföringen skyr heller inga medel för att hitta nya konsumenter. Eller vad sägs om en rosa, hallonsmakande gin vars flasketikett pryds av en enhörning? Vilka konsumenter tänker man locka med glassar och enhörningar? Knappast medel­ålders män. Däremot utgör de unga, som i stor utsträckning avstår från att dricka, en stor potentiell konsumentgrupp.

Positivt är dock att den minskande konsumtionen också leder till att producenterna satsar på annat än alkohol. Vi har sett en fantastisk utveckling i utbudet av muster, juicer och alkoholfria ölsorter på senare år.

Även flaskvatten säljs som aldrig förr, vilket i och för sig är mindre bra med tanke på miljön. Försäljningssiffrorna visar ändå tydligt att det alkoholfria sortimentet har gått från att vara något producenterna pliktskyldigast tar fram, till att bli en lönsam affär.

Ju färre som dricker alkohol, desto större blir efterfrågan på alkoholfria drycker. Och ju större utbudet blir, desto fler kan lockas över till det alkoholfria. Det finns alltså stor potential att öka försäljningssiffror utan småbarnsetiketter på spritflaskor eller glass med alkoholsmak. Ta vara på den!

Mer från Accent