Ny alkoholjätte hycklar om riskdrickande

Idag kom nyheten att sammangåendet mellan två av världens största alkoholföretag är klar. Tillsammans bildar de nu en alkoholjätte med verksamhet i alla världsdelar och en omsättning på över 600 miljarder kronor.

Trenden är inte ny, de senaste decennierna har tillverkarna av öl, vin och sprit gått samman och bildat allt större företag. Anheuser och Bush gick samman. Anheuser-Bush gick samman med Inbev. SAB och Miller gick ihop till SABMiller, och nu har alltså företaget Newbelco bildats som summan av allt detta.

Under 2015 omsatte SABMIller och AB Inbev tillsammans 606 miljarder kronor. Den samlade vinsten (EBITDA) uppgick till 203 miljarder kronor. Sug på den ett tag. 203 miljarder.

Som vanligt vill man i sin kommunikation framställa sig som en god, ansvarstagande samhällsaktör. Man säger i dagens pressmeddelande bland annat att man nu gör ”minskning av skadligt drickande” till en nyckelfråga.

Om de verkligen tog detta på allvar skulle det förstås leda till en markant minskning av både omsättning och vinst. Ett antal studier visar att mellan 60 och 75 procent av den alkohol som säljs dricks av hög- eller riskkonsumenter. Människor som har just ett skadligt drickande.

Hyckleri på högsta nivå.

Mer från Accent