Det våras för det alkoholfria. I var och varannan tidning kan vi läsa om den alkoholfria trenden, om de nyktra klubbarna och om hur försäljningen av alkoholfritt ökar.
Och ökar – det gör den. Första halvåret i år ökade Systembolagets försäljning av alkoholfritt med 12 procent jämfört med samma period förra året. Och den alkoholfria ölen hade 28 procent större försäljning än motsvarande period förra året.
– Alkoholfritt börjar bli ganska stort, säger Märta Kuylenstierna, kategorichef på Systembolaget.
Mest alkoholfritt (sett till andel av totala försäljningen) säljs det i Skåne och på Gotland. Minst i Värmland, Norrbotten och Västerbotten.
Och alkoholfritt är något Systembolaget satsar mer på. Under gårdagen (tisdagen den 25 augusti) bjöd Systembolaget in journalister till provning av det alkoholfria ölsortimentet.
Ska det pratas alkoholfritt så är det ju klart att Accent ska vara på plats, tänkte jag och gick dit av ren nyfikenhet. Jag var även nyfiken på hur provningen skulle läggas upp, och hur alkoholnormativ presentationen av drycker skulle vara.
För att locka journalisterna att trotsa alkoholnormen bjöds det på mat från olika foodtrucks, och Systembolagets ölexpert Nadja Eriksson berättade hur man kan tänka när man kombinerar olika alkoholfria öler med olika typer av mat.
Vietnamesiskt passar med en ljus lager, det mexikanska kökets hetta balanseras bra med en veteöl, och beskan i en ale harmoniserar bra med det feta, sa hon.
Det alkoholfria dryckerna har också blivit bättre de senaste åren, enligt Nadja Eriksson.
– Förut försökte de alkoholfria dryckerna härma storebrorsan med alkohol, nu står man rak i ryggen och säger ”så här smakar det”, säger hon.
Den bilden delas även av Magnus Lindblom som arbetar som inköpare på Systembolaget sedan fyra år tillbaka. Han tycker det är spännande att det alkoholfria utbudet ökar så mycket, säger han.
– När jag började lanserade vi det alkoholfria som fanns, nu är det en helt annan konkurrens. Vi får in ungefär 30 förslag per månad på alkoholfria drycker som olika personer tycker att vi ska ta in i sortimentet, säger Magnus Lindblom.
Bland de andra journalisterna på plats råder en nyfiken stämning inför det ”nya” alkoholfria.
– Vi skriver inte så mycket om mat och dryck, men jag är nyfiken på den alkoholfria trenden. Mina vänner pratar om den, säger en kvinna som är redaktör för några Stockholmsmagasin.
Hon säger att hon gärna vill lyfta fram det alkoholfria i sin tidning, för det känns som en nyttig grej. Och efter att hon provat några olika öler säger hon:
– Jag önskar att jag varit gravid nu.
Intresset för det alkoholfria tycks därmed vara stort, även om det ännu är en bit kvar innan det alkoholfria går från att ses som ett komplement till att bli ett självklart alternativ i sig.
Med de nya ölerna som släpps den 1 september (Claustaler Zwickl: en besk men ganska god lager, och Paulaner: en lagom besk men ganska fräsch veteöl) så har Systembolaget 12 alkoholfria öler i sortimentet. Det är en bra bit kvar till de kring trehundra alkoholöler som finns i Systembolagets sortiment. Men det alkoholfria knappar in …