Någon måste säga stopp

Uppfinningsrikedomen är stor när det gäller att komma runt lagstiftningen för att tjäna pengar. Isglassen som innehåller alkohol syns nu på stora affischtavlor lite varstans i landet. Med namn som Mojito, Piña Colada och Margarita är det svårt att se glassreklamen som annat än alkoholreklam. Det har fått människor att reagera och Accent har skrivit om hur både Folkhälsomyndigheten och Konsumentverket har tagit emot anmälningar från arga personer som inte kan förstå hur det kan vara tillåtet.

Konsumentverket ska utöva tillsyn över alkoholreklam, men eftersom Folkhälsomyndigheten bestämt att glassen inte är detsamma som en alkoholdryck, utan istället är att betrakta som ett alkoholhaltigt preparat, gäller inte alkoholreklamförbudet.

Isglass_halvsmält

Man kan dock ifrågasätta Folkhälsomyndighetens bedömning eftersom det faktiskt bara är att tina upp glassen –  och vips så har man en dryck.

Blogg_Isglass_Dryck1

Isglass_dryck

Accent har tidigare skrivit om gräddglass som smaksatts med alkohol och namngivits efter alkoholdrycker. Det är i sig ett problem att alkohol alltid är närvarande i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Dessutom är glassen indirekt reklam för alkohol, men en isglass spetsar ändå till problemet lite mer. Här är det samma produkt, bara olika aggregationsform.

Själv har jag provat att tillverka ölglass. Jag funderar på om det kan vara något att sälja till ungdomar som inte uppnått en ålder då det kan köpa drycken flytande. Säljer man den i bägare så har de ju ett glas på köpet. Bara att vänta tills den smälter.

Ölglass_blogg

Trodde att jag var först med den uppfinningen, men så visar det sig att Carlsberg ska lansera en ölglass i Almedalen. Deras är visserligen alkoholfri. Det är inte min. Den är gjord på lättöl.

Jag får komma på något nytt. Kanske alkoholånga kan bli en säljsuccé? Om inte lagen gäller för alkohol i fast form så lär den inte gälla för gasform heller. Så då är det väl fritt fram???

Om ingen täpper till hålen i lagen förstås …

Mer från Accent