Frivilliga reklampelare för alkohol

Inte många kan ha undgått att höra låten Sunnanvind spelas i sommar. Det är låten där de i refrängen sjunger ”Vi dricker cava aperol”. Enligt Svt hade låten redan i början av juli 11 miljoner lyssningar på Spotify.

Under semestern har jag åkt färja både till Danmark och Åland. Självklart utnyttjar taxfree-shopparna uppmärksamheten som de här dryckerna/den här drinken fått. Mousserande viner störtskyltas tillsammans med aperol. Camparigruppen, som tillverkar aperol gnuggar förstås händerna och lanserar ett ”travelkit”, en pappförpackning som innehöll både en flaska av deras mousserande vin och en flaska aperol. Så praktiskt!

Det är möjligt att bandet Mares, som gjort låten, har fått betalt av Camparigruppen, men det behöver inte alls vara så. Frivilliga marknadsförare av alkohol finns det gott om. Det är det som gör det så svårt att värja sig mot att översköljas av alkoholbudskap. Folk betalar för att gå omkring med t-shirts eller prylar med alkoholreklam och lägger ut bilder på sociala medier med alkohol. Från högtalare hör vi musik om hur trevligt det är att dricka, i filmer, tv-serier och romaner är alkohol ett frekvent återkommande, oftast positivt skildrat, inslag. Att människor, utan ersättning, gör reklam för en produkt är den mest effektiva formen av marknadsföring.

I fallet med låtskrivare verkar det dessutom vara en win-win-situation då alkohol, enligt Svt, är en del av framgångskonceptet i hitlåtar: En glad låt med en melodi som är lätt att komma ihåg, en text som innehåller olika former av drinkar och alkohol, gärna med ett stänk av nostalgi, och refränger på rim.

Så länge alkohol fortsätter att omges av en aura av fest och glamour så kommer vi att utsättas för alkoholförhärligande budskap från en armé av frivilliga. Med stor behållning har jag tittat på serien Hårds historier på Svt-play. I avsnittet om Charlotte Kallas genombrott berättar hon hur Gunde Svan kom fram till henne efter segern och uppmanade henne att tänka till innan hon ställde upp på Expressens bildidé om att spruta champagne för att fira: ”Det är nu du sätter varumärket. Står du för alkohol?”

Ska vi få bukt med spridningen av alkoholreklam måste vi öka medvetenheten om vad man bidrar till genom att glamourisera alkohol.Fler måste lyssna på Gunde Svans uppmaning och tänka till innan de blir ”nyttiga idioter” för alkoholindustrin.

Mer från Accent