Feltänkt av Bacardi

Marknadsföring är säkert inte den lättaste branschen att arbeta i. Att alltid vara nytänkande och försöka sticka ut kan inte vara helt enkelt. Inte ens den resursstarka alkoholindustrin klarar alltid att hitta rätt ton, och nu verkar de ha slagit knut på sig själva.

En arbetskamrat visade mig en TT-notis om Bacardis lansering av en ny, extra stark Martini. Enligt notisen har Bacardi slutit avtal med 120 barer om att de inte ska sälja drycken till kvinnor. Anledningen är inte att försöka skydda kvinnorna från den starka drycken. Nej, istället är det av omtanke om männen som ska få hjälp med raggningen. Kvinnorna förutsätts kasta sig över närmsta man för att be honom köpa en drink åt henne.

Låt oss hoppas att de ryska kvinnorna vägrar ta emot alla erbjudanden om drinken, och gärna alla andra drycker från Bacardi. Det finns säkert något godare och alkoholsvagare att välja. Och som man kan betala själv.

I ett jämställt samhälle ska inte män bjuda kvinnor på vare sig drinkar eller något annat oftare än de själva blir bjudna. Dessvärre får jag intrycket att det idag är fler män som anser att de förväntas betala notan än när jag var ung. Visst, män tjänar mer, men ”den som står i skuld är inte fri”. Så fler kvinnor än de ryska kanske borde tänka efter en gång till innan de tackar ja till att låta sig bjudas på notan.

Mer från Accent