Fajten för folkhälsan fortsätter

Sverige, Finland, Norge, Island och Färöarna har alla alkoholmonopol, och stödet för detta är starkt hos medborgarna. Men det betyder inte att hälsan tiger still. Monopolen är ständigt under attack, i vissa fall från partipolitiskt håll, och på andra håll av privata aktörer som utmanar alkoholmonopolet av vinstintresse. Ofta sammanfaller de politiska och kommersiella intressena för monopolets avskaffande. Så är fallet på Island dit Accent åkte för att ta reda på vad som händer.

Isländska Självständighetspartiet, vars företrädare tyvärr inte låtit sig intervjuas av Accent, har lagt ett förslag i det isländska parlamentet Alltinget om att vanliga butiker ska få sälja alkohol. Samtidigt har den amerikanska butikskedjan Costco köpt mark på Island och planerar att öppna varuhus där i höst. Costco bidrog till att alkoholmonopolet i delstaten Washington avskaffades och där kontrollerar butikskedjan i dag tio procent av alkoholmarknaden. Undrar just vad de planerar att sälja på Island?

Rafn Jónsson, tjänsteman på det isländska hälsodepartementet, är en av de som i Accents reportage uttrycker oro för folkhälsan. Och enligt en undersökning som gjordes i höstas stödjer en majoritet av islänningarna monopolet. Men ungefär hälften av politikerna i parlamentet, och de större butikskedjorna, är för ett avskaffande. Nu riskerar frågan att hamna i skuggan av den så kallade Panama-skandalen, där det avslöjats att den isländska statsministern gömt undan tillgångar.

I Norge tillåts nu gårdsförsäljning av cider, mjöd och fruktvin, och i Finland har regeringspartierna enats om ett förslag som ska tillåta starkölsförsäljning i livs- medelsbutiker. Forskning och erfarenhet visar tydligt på riskerna med ökad tillgäng- lighet, men det hindrar inte de kommersiella krafterna i alkoholindustrin. Fajten för folkhälsan kan inte vinnas en gång för alla. Fajten måste tas varenda gång.

Mer från Accent