Cannabis – vår nästa storindustri?

Den internationella konferensen World Forum Against Drugs har nyligen avslutats i Stockholm. Tre dagar med spännande föreläsare och mycket ny kunskap. Kunde möjligen sakna lite debatt. Här var alla helt eniga om det mesta. Ändå fick jag en del att fundera på.

Runt om i världen vinner liberaliseringsrörelsen terräng. USA:s krig mot narkotikan har inte lyckats särskilt väl. Hårda tag brukar sällan göra det. Och misslyckandet används som ett argument för att vi istället måste byta linje och göra som i Colorado och Washington; legalisera cannabis.

Det kan tyckas frestande för många stater, särskilt där cannabisbruket är utbrett, att få möjlighet att plocka in skatt av cannabisproducenter, försäljare och kunder istället för att lägga statliga medel på att bekämpa dem med polisinsatser.

Det är inget bra förslag. De flesta är laglydiga och ägnar sig inte åt sådant som är förbjudet. Att legalisera innebär att ta bort den tröskeln. Dessutom kommer tillgången att öka. Är det något vi har kunskap om så är det att ökad tillgång leder till ökad efterfrågan. Efter som cannabis och alkohol är väldigt olika droger som används på olika sätt kan vi knappast heller hoppas på att ett ökat cannabisbruk skulle ta andelar av alkoholen.

Det som skrämmer mig mest är ändå att vi skulle få en laglig cannabisindustri som kommer att göra vad som helst för att övertyga oss alla om nödvändigheten att röka cannabis. Marknadsföringsknepen är många. I Colorado finns redan cannabisgodis, cannabis läsk och cannabisglass.

Särskilt vi i Sverige, som hör till dem som är sämst på att använda cannabis, skulle bli en måltavla för industrins marknadsföring på samma sätt som alkoholindustrin nu riktar in sig på länder i Afrika och Asien där en stor andel av befolkningen inte dricker.

Erfarenheterna därifrån visar att industrin totalt saknar skrupler och är beredda att gå över lik för att tjäna pengar.

Ekonomiska intressen i beroendeframkallande produkter är en alltför farlig kombination för att vi ska släppa in fler på aktörer på den marknaden, eller låta de befintliga aktörerna lägga nya marknader under sig.

Mer från Accent