Anfall är bästa försvar

Att alkoholindustrin är mycket aktiv i många afrikanska länder är ingen nyhet. Carlsberg har exempelvis funnits på kontinenten i decennier och det sydafrikanska bryggeriet SAB har efter sammangåendet med Miller vuxit till ett av världens största.

En av sakerna jag försöker skildra i filmen Världens Baksmälla är de massiva lobbyinsatser som industrin gör för att få länder i Afrika att anta lagar och regler som är förmånliga för dem snarare än för folkhälsa och utveckling. Här har man jobbat stenhårt mot lagstiftande församlingar och tjänstemän, tagit fram egna ”experter” och erbjudit sig att betala konferenser med mera.

Nu går de fram på bredare front. Tidigare idag skrev jag en notis om hur SABMiller går in i ett projekt som ska stödja ”oberoende journalistik” i Östafrika. Smart som tusan sett med deras ögon, självklart en del av en långsiktig strategi.

Ser nu också att samma företag, eller åtminstone den Sydafrikanska delen, går in och gör projekt mot spridningen av HIV. Lovvärt kan tyckas, men det är lätt tänka sig vilka baktankar de har med detta. ”Hm, nu får vi kritik för att alkohol bidrar till att förvärra HIV-spridningen. Vad ska vi göra då?”

Att i det läget starta en kampanj mot HIV är som hämtat ur grundkurs 1A i PR-kunskap. John W Hill, grundare av Hill & Knowlton och framgångsrik PR-strateg för tobaksindustrin på 1950-talet, kunde inte ha gjort det bättre själv.

Mer från Accent