Jag har börjat gå ut med hunden. Visserligen har jag ingen hund, men jag låter inte den lilla detaljen hindra mig. Att börja dagen med en promenad är inte så dumt. Kroppen och knoppen väcks till liv, och hjärnan rastas inför arbetsdagen. Jag går i min egen takt och låter tankarna vandra fritt. (Dessutom slipper jag, till skillnad från de riktiga hundägarna, de svarta plastpåsarna.)
Den senaste tiden är det allt oftare alkoholindustrin som tagit plats i mitt medvetande. Den globala jätteindustri som årligen säljer alkohol för 1 200 000 000 000 amerikanska dollar (enligt P&S Market Researchs beräkning) – jajamän, du läser rätt – ofattbara 1 200 000 000 000 amerikanska dollar!
De sex största alkoholproducenterna på den globala arenan hade förra året intäkter på 960 miljarder svenska kronor.
De sex största alkoholproducenterna på den globala arenan hade förra året intäkter på 960 miljarder svenska kronor. Det allra största företaget, ABInBev hade 2016 intäkter på 414 miljarder kronor. Som jämförelse var klädkedjan H&M:s intäkter samma år 192,3 miljarder kronor, och Volvos 302 miljarder kronor.
”Alkoholindustrin” låter anonymt, men den består av människor som du och jag, individer som bygger sina förmögenheter på att sälja en vara som orsakar ofattbart mycket sjukdom, död och lidande. Och de sex giganterna är ständigt på jakt efter nya marknader, efter att växa och dra in ännu mer pengar till sina ägare.
Vi har kartlagt alkoholindustrins sex största företag. Vi kommer att fortsätta granska alkoholindustrin och deras metoder under hösten.