Studie: Även små mängder alkohol ökar risken för bröstcancer

Kvinnor som regelbundet dricker små mängder alkohol ökar risken för bröstcancer med 15 procent, enligt en ny studie. Det är sedan tidigare känt att alkohol ökar risken, men inte hur små mängder som krävs.

Med små mängder alkohol menas motsvarande tre–sex små glas vin per vecka. Även att dricka sig full sällan visade sig öka risken för bröstcancer.

Risken ökar dock mer och mer ju mer alkohol en kvinna sammanlagt druckit under sitt liv. Om alkoholen har druckits tidigt eller sent under vuxenlivet spelar ingen roll.

Forskarna har följt nära 106 000 kvinnor under 28 år och dels samlat in data om hur mycket de drack som unga vuxna och dels gjort åtta uppföljande bedömningar av deras alkoholkonsumtion genom åren.

Studien publicerades i Journal of the American Medical Association.

Jenny Stadigs

Liknande artiklar

En kommentar hittills »

  1. I en studie som presenterades i GP tidigare i år omfattande åtta europeiska länder fann man följande:
    I studien ingick 363 988 män och kvinnor mellan 35 och 70 år, som följts i över ett decennium. Enligt forskarna orsakades över hälften av cancerfallen hos män, 33 000 av 57 600, av en överkonsumtion av alkohol. (57%)

    Hos kvinnor var alkoholens orsaksandel över 80 procent, 17 400 av 21 500 cancerfall, under den studerade perioden. (81%)

    Vem räknar ut hur mycket den alkoholrelaterade cancersjukvården kostar i vårt land?

Kommentera artikeln

Connect with Facebook