IOGT-NTO anklagas för att gå Systembolagets ärenden – ”Ett sätt att ta fokus från frågan”

För en dryg vecka sedan lämnade IOGT-NTO in en polisanmälan mot tio företag som organisationen anser bedriver olaglig handel med alkohol via internet. Nu hävdar ett av de anmälda företagen att det egentligen är Systembolaget som ligger bakom anmälan. ”Ett sätt att försöka ta fokus från den verkliga frågan”, menar Gazal Casselborg, förbundsjurist.

I det svar som Antipodes, ett av de största bolagen av de som anmälts av IOGT-NTO, lämnat in till Åklagarmyndigheten kan man bland annat läsa följande:

”Enligt information som kommit Antipodes tillhanda har emellertid IOGT-NTO samarbetat med Systembolaget AB vid upprättandet av anmälan. Systembolaget har aktivt medverkat till anmälans innehåll och utformning”.

Antipodes menar att anmälan i själva verket är ett sätt för Systembolaget att bli av med konkurrenterna.

– Vi är Systembolagets största lagliga konkurrent, säger företagets vd Mark Majzner till Dagens Nyheter. De vill stoppa oss för att själva kunna satsa på hemleveranser. Att Systembolaget som kommersiell aktör i praktiken använder IOGT-NTO som målvakt mot sina konkurrenter är inget annat än en skandal.

Beskyllningen har under helgen plockats upp i en rad bloggar och frågan diskuteras flitigt på Twitter. En av de mest aktiva i diskussionerna är Peder Molin, en av ägarna bakom handlavin.se.

– I besöksstatistiken kan man se att Systembolaget besökt vår sajt väldigt ofta under veckorna innan anmälan dök upp. Vi vet inte om Systembolaget har varit inblandade, men mycket pekar på att de åtminstone varit medvetna om att anmälan varit på gång.

Gazal Casselborg, jurist på IOGT-NTO:s kansli, säger att det inte finns någon grund till påståendet om att Systembolaget skulle ligga bakom anmälan.

– Systembolaget har inte skrivit anmälan, det är IOGT-NTO som står bakom den.

Hon berättar att IOGT-NTO har följt frågan om vinklubbar och internethandel av alkohol länge.

– Redan 2008 varnade vi för den här utvecklingen. Nu under våren var det många medlemmar som hörde av sig, mest med anledning av direktreklam från Australian Wine Club, och undrade om verksamheten är laglig. Vi började då titta närmare på branschen och de senaste månaderna har vi gjort det allt mer intensivt.

Bilden av att IOGT-NTO skulle gå i Systembolagets ledband menar hon är felaktig.

– Vi kritiserar ofta vad Systembolaget gör, nu senast när det gäller deras planer på hemleverans. Det här är bara ett sätt att försöka ta fokus från den verkliga frågan. Hade de här aktörerna känt sig trygga med vad de gör så hade de välkomnat vår anmälan – då skulle ju rättsväsendet visa att det är lagligt.

Pierre Andersson

Mer från Accent