Politik

Dubbelt så mycket alkoholreklam i tv

Sedan 2008 har mängden alkoholreklam i svensk tv nästan fördubblats. Trots att det är olagligt med alkoholreklam i tv. “De skiter i folkhälsan”, säger IOGT-NTO:s ordförande Anna Carlstedt.

På två år har den tv-sända alkoholreklamen i Sverige ökat med 94 procent. Alkoholföretagen köpte tv-reklam för 189 miljoner kronor 2008, 2010 var motsvarande siffra 366 miljoner. Det här visar siffror från TNS-Sifo:s reklammätningar.

I Sverige är det olagligt att visa alkoholreklam i tv. TV 3, Kanal 5, TV 6, TV 8, Kanal 9 och MTV kringgår förbudet genom att de sänder från Storbritannien. Att tv-programmen är på svenska och riktar sig till svenskar tar varken kanalerna eller alkoholföretagen hänsyn till.

Kanal 5 visar mest alkoholreklam, trots att deras kanal uttalat satsar på ett nå en ung publik.

– Principiellt gör vi ingen skillnad mellan annonsörer. De annonsörer som vill gå hos oss får göra det så länge de följer gällande lagar och regler, säger Jerker Bluhme som är försäljningsdirektör på Kanal 5.

Enligt Jerker Bluhme tar Kanal 5 sitt ansvar genom att inte ha alkoholreklam i program där personer under 18 år är överrepresenterade i publiken. De sänder inte heller reklamspottar som bryter mot de brittiska reglerna för alkoholreklam.

Men det räcker inte enligt Anna Carlstedt som är förbundsordförande för IOGT-NTO.

– Alkoholindustrin och tv-kanalerna beter sig som att tittarna är dumma. Folk vet att massor av ungdomar tittar på tv när de sänder alkoholreklam. Det är skitsnack på ren svenska.

I en Sifo-studie som nyligen genomfördes på uppdrag av IOGT-NTO svarade åtta av tio svenskar att de tycker att det är dåligt att alkoholreklam sänds i tv trots att det är förbjudet.

– Jag tycker att det är irriterande att alkoholreklamen ökar så mycket när 80 procent av svenskarna inte vill ha någon reklam. Jag tycker att alkoholindustrin och tv-kanalerna ska säga rakt ut att  de skiter i våra unga och folkhälsan, säger Anna Carlstedt.

IOGT-NTO vill pröva de svenska lagarna och har anmält 32 olika företag som varit med och  producerat och sänt alkoholreklam i tv till Konsumentombudsmannen och Myndigheten för radio- och tv. De har dock inte fattat beslut ännu om de ska driva ärendet vidare.

  • Fotnot: Alla siffror från TNS-Sifo:s reklammätningar är beräknade på prislistorna för annonser, alltså före eventuella rabatter.

Joanna Wågström

Mer från Accent